CPK/Łętownia-Rzeszów. Szybkie podróże koleją z Podkarpacia do centralnej Polski ma umożliwić budowa linii kolejowej Łętownia-Rzeszów.
Spółka CPK wybrała wariant inwestorski trasy, która będzie częścią tzw. szprychy numer 6, łączącej region z Centralnym Portem Komunikacyjnym i Warszawą.
Wiceminister funduszy i polityki społecznej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała powiedział w Rzeszowie, że za najbardziej optymalny z czterech propozycji przebiegu torów uznano drugi wariant. Był on także najczęściej wskazywany w konsultacjach społecznych i wiąże się z najmniejszą liczbą wyburzeń domów.
Marcin Horała podkreślił, że dzięki inwestycji podróż z Rzeszowa do Warszawy skróci się do 2 godzin 15 minut.
Wybudowanych zostanie także 7 nowych przystanków: Łowisko, Wólka Sokołowska, Sokołów Małopolski, Nienadówka Górna, Stobierna, Łukawiec Dolny i Łąka, a także dobudowę peronów na przystankach kolejowych Rzeszów Załęże i Rzeszów Wschód. Dodatkowo spółka przewiduje przystanek kolejowy Rzeszów-Jasionka MPL w bezpośrednim sąsiedztwie terminala portu lotniczego.
Oprócz szybkiej kolei będą tam kursować także pociągi regionalne.
Na głównym ciągu planowanej linii kolejowej pociągi pasażerskie mają poruszać się z prędkością do 200 km/h, z możliwością łatwego podniesienia prędkości do 250 km/h w przyszłości (lekkie pociągi towarowe: do 120 km/h). Docelowo kolejowa „szprycha” CPK nr 6 zapewni skrócenie czasów przejazdu.
Dla przykładu z Rzeszowa do Warszawy przejedziemy pociągiem w 2 godz. 15 min (dzisiaj taka podróż trwa ok. 5 godz.). Dzięki inwestycji CPK podróż z Przemyśla do Warszawy potrwa 3 godz. 15 min (obecnie to ok. 6 godz.).
Planowana linia nr 58 jest częścią „szprychy” CPK nr 6, która pozwoli na uruchamianie szybkich połączeń między Podkarpaciem a Warszawą i CPK. Umożliwi też wygodne i szybkie połączenia wewnątrz Podkarpacia, w tym połączenie największych miast w regionie: Rzeszowa ze Stalową Wolą i Niskiem. W planach jest budowa bezkolizyjnych skrzyżowań kolejowo-drogowych.
Kolejny etap przygotowań do inwestycji to uzyskanie decyzji środowiskowej. Ponad 40-kilometrowa linia Łętownia-Rzeszów ma być gotowa do końca 2030 roku.
Wariant W2 jest położony najdalej na wschód ze wszystkich przebiegów. Mija po wschodniej stronie Sokołów Małopolski. Następnie biegnie po tej samej stronie wzdłuż drogi ekspresowej S19 Via Carpatia, włączając się w linię nr 91 na terenie gminy Krasne.
Jego istotnym elementem jest też linia nr 632, która przebiega równolegle do drogi startowej Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. Dalej włącza się w linię kolejową nr 58 w sąsiedztwie przecięcia z rzeką Wisłok.
Spółka CPK przygotowuje budowę 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2 tys. km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r. Łącznie prace przygotowawcze STEŚ trwają już na 1300 km.
W czerwcu ogłoszono wariant inwestorski dla odcinka Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią, a w sierpniu na odcinku Łódź – Wrocław. Trasa do Rzeszowa to trzeci odcinek, dla którego spółka CPK ma wariant inwestorski.
źródło: PR Rzeszów i CPK