Inwestycje

Linia kolejowa Nowy Zagórz-Łupków będzie przebudowana. Co wejdzie w zakres prac?

Linia kolejowa Nowy Zagórz-Łupków będzie przebudowana. Co wejdzie w zakres prac? 1

PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły prace projektowe dla rewitalizacji linii kolejowej Nowy Zagórz – Łupków na Podkarpaciu. Opracowanie dokumentacji kosztować będzie ponad 8 mln zł, ma być gotowa w połowie 2022 r.

Jak poinformował we wtorek Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK, przygotowane będą plany dotyczące modernizacji torów i rozjazdów, przebudowy stacji i przystanków oraz wymiany mostów i wiaduktów na trasie z Nowego Zagórza do Łupkowa.

Wykonawcą dokumentacji projektowej będzie konsorcjum firm z liderem IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo. Konsorcjum będzie też pełniło nadzór autorski dla projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 107 Nowy Zagórz – Łupków”. Wartość podpisanej umowy to ponad 8 mln zł.

Jak podkreślił Hamarnik, przygotowanie studium wykonalności i dokumentacji pozwoli na rozpoczęcie przebudowy ponad 50-kilometrowej linii kolejowej, łączącej przez Bieszczady stację Nowy Zagórz ze stacją Łupków w pobliżu granicy polsko – słowackiej.

„Obecnie jednotorowa linia jest wykorzystywana do przewozów pasażerskich. Jeżdżą nią m.in. pociągi relacji: Gdynia Główna – Łupków, Zagórz – Komańcza, Rzeszów – Medzilaborce (Słowacja)” – dodał.

Linia ma być zrewitalizowana do 2027 r. Wymiana torów, rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym pozwoli na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa i wpłynie na skrócenie czasu przejazdu. Projekt ma być przygotowany tak, by pociągi pasażerskie mogły jeździć z prędkością 80 km/h, a towarowe 50 km/h.

Hamarnik zaznaczył, że są to prędkości na jakie linia o charakterze górskim została zbudowana. „Sprawdzone zostaną również możliwości – tam, gdzie to będzie możliwe, zwiększenia prędkości” – stwierdził.

W ramach inwestycji zmodernizowane będą perony na 5 stacjach i 9 przystankach, będą one m.in. dostosowane do osób niepełnosprawnych.

Rewitalizacja obejmie również 128 obiektów inżynieryjnych, w tym m.in. 26 mostów, 13 wiaduktów oraz jeden tunel kolejowy. Na tym odcinku zlokalizowanych jest również 40 przejazdów kolejowo-drogowych. Skrzyżowania te również mają być zmodernizowane. Dokładny zakres prac budowlanych zostanie sporządzony w dokumentacji projektowej.

(PAP)

autor: Wojciech Huk

 

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top