News

Na Politechnice Rzeszowskiej powstał motoszybowiec zasilany ogniwem wodorowym AOS H2

motoszybowiec politechnika rzeszowska aos h2
Fot P.Wygonik

Motoszybowiec zasilany ogniwem wodorowym AOS H2 powstał na Politechnice Rzeszowskiej. Pomysł naukowców tej uczelni zrealizowano we współpracy z Politechniką Warszawską, krakowską AGH i Zakładem Szybowcowym w Jeżowie – projekt trwał 5 lat.  Maszyna przeszła próby techniczne na pasie startowym – ale, choć jest do tego gotowa,  nie może na razie unieść się w powietrze. M.in dlatego że nie ma jeszcze przepisów powalających na loty samolotów z takim paliwem.  Rzeszowski motoszybowiec zabiera 30 litrów wodoru.

Maszyna ma podwójne zasilanie elektryczne – oprócz wytwarzającego prąd ogniwa wodorowego o mocy 10 KW, także akumulator. Służy on do uruchamiania ogniwa i  podtrzymania pracy urządzeń pokładowych  oraz wspiera jego pracę przy dużym obciążeniu , np podczas startu (do którego potrzeba ok 30 KW). Wg wyliczeń ten zestaw pozwoli na mniej więcej 25 min używania napędu w powietrzu. To  wystarczy do startu i wspomagania motoszybowca w locie.  Ekologicznym bo „spalinami” w ogniwie jest woda.

To wielki krok w ultranowoczesnej elektromobilności – mówi pomysłodawca maszyny dr Piotr Wygonik z PRz  Poza silnikiem wszystkie podzespoły powstały w Polsce. Wymagania lotnictwa spowodowały, że są dużo mniejsze i 2-krotnie lżejsze niż podobne konstrukcje.

Nazwa motoszybowca nawiązuje do rodzaju wykorzystanego źródła energii. Hto cząsteczka wodoru, przerzedzające ją litery AOS oznaczają Akademicki Ośrodek Szybowcowy.

W Europie jest tylko jeden tego typu eksperymentalny statek powietrzny – powstał 2 lata temu w Niemczech.

Politechnika Rzeszowska od lat zajmuje się badaniem elektrycznych napędów w lotnictwie. Wcześniej skonstruowała motoszybowiec zasilany z akumulatorów AOS-71

źródło: PR Rzeszów

4 komentarze

1 komentarz

  1. Pisiorek

    14 lutego 2020 at 11:04

    Całe pierwsze zdanie tego artykułu jest kłamstwem! Projekt motoszybowca AOS-H2 powstał w Politechnice Warszawskiej w tym samym zespole co zaprojektował i zbudował AOS-71, natomiast płatowiec został zbudowany w Zakładzie Szybowcowym w Jeżowie Sudeckim u Pana Henryka Mynarskiego!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! NASZA UCZELNIA NIGDY NIE ZBUDOWAŁA ŻADNEGO MOTOSZYBOWCA!!! Jak zwykle, ciężko przychodzi pisanie prawdy…

  2. LOTNIK24

    17 lutego 2020 at 13:06

    NIE PO RAZ PIERWSZY, I ZAPEWNE NIE OSTATNI, POLITECHNICE RZESZOWSKIEJ CIĘŻKO PRZYCHODZI PISANIE CAŁEJ PRAWDY…

    • Bartek

      15 marca 2020 at 17:20

      Niestety, ma Pan rację.

  3. ZBULWERSOWANY

    18 lutego 2020 at 23:00

    Szanowna Redakcjo:
    Powielacie wiadomości zamieszczone w artykule radia rzeszowskiego bez sprawdzenia ich wiarygodności!
    Niestety informacje zamieszczone w komentarzach o tym, że Politechnika Rzeszowska przypisuje sobie nie swoje osiągnięcia, są prawdziwe! Nasza Uczelnia nie projektuje i nie buduje statków powietrznych! To, że jest się formalnie wpisanym liderem projektu nie oznacza, że jest się Twórcą wykonanych rzeczy. Uczciwie należałoby napisać, że to zrobili inni, ponieważ mają w tym doświadczenie i po prostu się na tym znają!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top