S19/Jawornik-Lutcza. Prezes Urzędu Zamówień Publicznych zakończył pozytywnie kontrolę przetargu na projekt i budowę odcinka S19 między Jawornikiem a Lutczą.
Wkrótce nastąpi podpisanie umowy z wykonawcą, konsorcjum Gülermak i Budimex, które wygrało przetarg na realizację odcinka o wartości 1,91 mld zł.
Inwestycja obejmuje 5,2-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19, będący częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego kraje Europy Środkowo-Wschodniej.
Droga będzie miała dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu i pasem awaryjnym, co poprawi przepustowość i bezpieczeństwo ruchu.
Ważnymi elementami technicznymi trasy będą wysoka estakada nad drogą krajową nr 19 o długości 780 m i filarach sięgających 36 m oraz tunel o długości niemal 3 km pod górą Kamieniec – najdłuższy z trzech zaplanowanych tuneli na podkarpackim odcinku S19.
Konsorcjum Gülermak i Budimex wygrało przetarg z ofertą 1,91 mld zł, oferując realizację projektu w ciągu 59 miesięcy oraz przedłużenie okresu gwarancji o 5 lat.
Podczas budowy planuje się przerwy zimowe (od 1 grudnia do 31 marca), aby utrzymać wysoką jakość prac.
Przy ocenie ofert przetargowych kluczowe były cztery kryteria: cena (60%), przedłużenie gwarancji na infrastrukturę tunelową i mostową (łącznie 40%).
Nowy odcinek S19 będzie również wyposażony w urządzenia BRD, jak oznakowanie, systemy zarządzania ruchem, a także w infrastrukturę ochrony środowiska.
Zaplanowano Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Jawornik w kierunku Barwinka, a także przejście dla małych zwierząt na jednym z mostów. Ponadto przebudowane zostaną istniejące drogi kolidujące z inwestycją oraz infrastruktura techniczna, co poprawi dostępność terenów przyległych.
Budowa jest częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, realizowanego z perspektywą do 2033 r., i stanowi istotny krok w rozwoju infrastruktury drogowej na Podkarpaciu, umożliwiając efektywniejszy i bezpieczniejszy tranzyt w regionie.