Malhowice/Przejście graniczne. Otwarto przejście graniczne Malhowice–Niżankowice.
Otwarcie przejścia granicznego Malhowice-Niżankowice koło Przemyśla to kolejny istotny krok w rozwoju infrastruktury granicznej między Polską a Ukrainą.
Minister MSWiA, Tomasz Siemoniak, podkreślił znaczenie tego wydarzenia w kontekście wspierania Ukrainy oraz poprawy relacji między krajami, zwłaszcza w czasie wojny.
W trakcie uroczystości otwarcia, Siemoniak zauważył, że otwarcie nowego przejścia jest częścią szerszej współpracy, której celem jest stworzenie odpowiedniej infrastruktury umożliwiającej sprawne przemieszczanie się obywateli i towarów pomiędzy Polską a Ukrainą. Przypomniał również, że 21 grudnia to symboliczna data dla Polski, ponieważ tego dnia w 2007 roku Polska stała się częścią strefy Schengen, co oznaczało brak kontroli na granicach wewnętrznych UE.
Wiceminister ds. rozwoju wspólnot terytoriów Ukrainy, Serhij Derkacz, wskazał na historyczną rolę przejścia, zauważając, że po agresji Rosji na Ukrainę w tym samym miejscu, mimo braku pełnej infrastruktury, uruchomiono przejście dla pustych samochodów ciężarowych. Teraz, po dwóch latach, zbudowano w pełni wyposażone przejście, które z pewnością usprawni handel i komunikację między oboma krajami, otwierając nowe perspektywy gospodarcze i ułatwienia dla obywateli. Derkacz dodał, że w kontekście zamkniętej przestrzeni powietrznej, przejścia drogowe stają się głównym sposobem powrotu Ukraińców do kraju, co sprawia, że nowe przejście będzie miało duże znaczenie w codziennym życiu obywateli obu krajów.
Wojewoda podkarpacki, Teresa Kubas-Hul, zaznaczyła, że otwarcie przejścia to istotny moment współpracy między Polską a Ukrainą oraz ważny element rozwoju społeczno-gospodarczego zarówno województwa podkarpackiego, jak i obwodu lwowskiego. Zwróciła uwagę na fakt, że realizacja inwestycji trwała od 2021 roku, a jej koszt wyniósł blisko 145 mln zł, co jest znaczną inwestycją w przyszłość regionów przygranicznych.
Przejście graniczne w Malhowicach-Niżankowicach to piąte drogowe przejście na podkarpackim odcinku polsko-ukraińskiej granicy i trzecie w pełni po polskiej stronie.
Zostało zaprojektowane do międzynarodowego ruchu samochodów osobowych do 3,5 t oraz autokarów. Odprawy graniczne odbywają się całodobowo, a przejście jest wyposażone w osiem pasów odpraw w każdym kierunku, w tym pasy dla VIP-ów i korpusu dyplomatycznego.
Nowa infrastruktura obejmuje również terminale dla autobusów, pomieszczenia administracyjne oraz kontrolę paszportową i celną w technologii „one stop”, co znacząco usprawnia proces odpraw.
Od początku roku na polsko-ukraińskich przejściach granicznych w woj. podkarpackim odprawiono ponad 10,3 mln podróżnych i ponad 2,1 mln pojazdów. Średnio dziennie odprawianych jest ponad 29 tys. podróżnych oraz blisko 6 tys. pojazdów, a wartość odprawionych towarów przekracza 70 mld zł.
Budowa przejścia była efektem wieloletnich starań, które rozpoczęły się już w 1995 roku.
W 2012 roku podpisano polsko-ukraińskie porozumienie międzyrządowe, a prace projektowe i budowlane realizowano w latach 2017–2024.
Inwestycja kosztowała prawie 145 milionów złotych, a pozwolenie na użytkowanie wydano w grudniu 2024 roku.