Poradnik

Jak buty na crossa dbają o nasze zdrowie i życie?

buty cross motor

Lubisz jeździć na motocyklu, a szczególnie na crossie? Jeśli tak, nieobce ci są strome podjazdy, niebezpieczne zjazdy i trasy prowadzące przez wymagający teren. Jeżeli do tej pory zdarzyło ci się leżeć ze swoim rumakiem na ziemi, na pewno obawiałeś się o ewentualne kontuzje i zranienia. Jeżeli do nich nie doszło, możesz to zawdzięczać np. odpowiedniemu wyposażeniu. Jednym z ważniejszych elementów garderoby motocyklisty są buty motocyklowe, jakże bardzo różniące się od butów, w których poruszamy się na co dzień. Wszystkich, których zainteresowały buty cross i są zdecydowani, aby je kupić, zachęcamy do przeczytania tego artykułu.

Jak zbudowane są buty enduro?

Konstrukcja butów motocyklowych jest bardzo złożona i skomplikowana. Mają one do spełnienia kilka ważnych funkcji. Pierwsza z nich to zapewnienie naszym stopom, kostkom i łydkom najlepszej możliwej ochrony w przypadku kontaktu z ziemią. Aby tak było, muszą one posiadać wytrzymały zewnętrzny pancerz, najczęściej z materiału odpornego na uszkodzenia mechaniczne. Z drugiej strony, buty motocyklowe powinny nam gwarantować wysoki komfort jazdy. Pamiętajmy o tym, że podczas jazdy crossowej poruszamy się w trudnym i wymagającym terenie, w którym nie ma warunków sprzyjających odpoczynkowi na utwardzonym gruncie. Wszechobecne błoto, gałęzie, liście, kamienie oraz inne terenowe przeszkody wymagają tego, aby nasz strój był właściwie dopasowany do warunków jazdy. Takie także są buty cross. Można je nazwać butami nieprzemakalnymi, odpornymi na przebicia ostrymi końcówkami gałęzi, a także usztywniającymi i chroniącymi kostki i łydki. Nawet w razie upadku motocykla na nasze stopy, nie powinno to zdarzenie spowodować znaczących uszczerbków na zdrowiu. Zawdzięczamy to przede wszystkim wielowarstwowej konstrukcji, w której buty zostały wykonane.

Czy wszystkie buty cross mają antybakteryjną wkładkę?

Pocenie się to naturalna czynność fizjologiczna, towarzysząca każdemu człowiekowi. Wbrew temu, co może się wydawać, pocenie się ciała to pozytywne zjawisko, a jego celem jest ochłodzenie mocno nagrzanego organizmu. Nieprzypadkowo stopy motocyklistów bardzo mocno się pocą. Przez całą jazdę są one napięte i w pełnej gotowości. To na nich opiera się cały ciężar balansującego na motocyklu ciała. Nie można się zatem dziwić, że po zdjęciu butów, stwierdzimy, że nasze stopy są mokre. W ten sposób organizm sam dbał o to, aby je schłodzić i aby nie doszło do niebezpiecznego przegrzania. Niestety, nadmierne ilości potu mogą być szkodliwe dla obuwia motocyklowego. Po pierwsze, mogą odpowiadać za wydostający się z ich wnętrza odór. Po drugie, zalegająca w ich wnętrzu przez dłuższy czas wilgoć, może doprowadzić do powstawania niebezpiecznej pleśni na wyściółce buta. Jak temu zapobiegać? Przede wszystkim zawsze po intensywnej jeździe należy dokładnie umyć buty motocyklowe, a z ich środka wyjąć wkładki, wytrzepać ewentualną ziemię i igliwie, a w końcu pozostawić do kompletnego wyschnięcia. Warto przy tym wiedzieć, że niektóre modele wyposażone są w specjalne wkładki antybakteryjne z jonami nano srebra. Wykazują one 100% skuteczność w neutralizacji mikroorganizmów biologicznych, takich jak bakterie oraz grzyby. Alternatywą, jeśli niedostępne są dla nas buty crossowe z antybakteryjną wkładką, polecamy specjalne preparaty w sprayu, które należy rozpylić wewnątrz buta i poczekać na neutralizację zapachów.

Jakie zapięcie powinny mieć buty crossowe?

Podstawowym zadaniem obuwia motocyklowego jest ochrona naszych stóp przed poważnymi urazami, po których stopa może już nie wrócić do pełnej sprawności. Niestety, urazy te często są na tyle poważne, że w ogóle uniemożliwiają dalszą jazdę na motocyklu. Okazuje się jednak, że można było temu zapobiec, z wyprzedzeniem kompletując profesjonalny strój crossowca, którego kaski, rękawice, ochraniacze oraz buty motocyklowe są podstawowym elementem. Podczas jazdy terenowej istotne jest to, aby buty dobrze były osadzone na stopie. Tu odpowiednie pole do popisu ma sposób ich zapinania i regulacji. Najlepszym z możliwych wyborów okazuje się regulacja i zapięcie na paskach z klamerkami. Pozwala to płynnie dopasować średnicę cholewki do wielkości naszej stopy i nogi. Wytrzymałe buty na motocross powinny także posiadać górny ściągacz, zabezpieczający przed dostawaniem się do wnętrza buta ciał obcych i wilgoci. Nie bez znaczenia jest także podeszwa. Powinna on być wykonana z materiału antypoślizgowego, grubego i odpornego na przebicia. Konstrukcja bieżnika powinna równocześnie zapewniać dobrą przyczepność do stalowych pedałów motocyklach, zmniejszając ryzyko zsunięcia się z nich stóp podczas jazdy. Aby twoje buty motocyklowe nigdy cię nie zawiodły w trudnym terenie, zadbaj o dopasowanie rozmiaru na swoją stopę. But powinien być maksymalnie o 1 rozmiar większy, dzięki czemu mamy miejsce na grubą, oddychającą skarpetę. Pamiętajmy również o tym, że po wielogodzinnej jeździe, nasze stopy mogą być spuchnięte i jest to jednym z powodów, dla których trzeba im dać nieco więcej miejsca w bucie.

Materiał zewnętrzny

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top