News

KO i Lewica oburzone szykowanym przejęciem Polski Press przez Orlen

orlen polska press przejecie kupno
fot. gov.pl

Politycy KO oraz Lewicy z oburzeniem przyjęli poniedziałkowe doniesienia o szykowanym przejęciu wydawnictwa Polska Press przez państwowy koncern PKN Orlen. Na Twitterze padły słowa o „putinizacji” i „pisizacji” mediów, „Budapeszcie w Warszawie” oraz „budowaniu kolejnej machiny propagandowej”.

W poniedziałek spółka PKN Orlen podpisała umowę przedwstępną na nabycie 100 proc. akcji wydawnictwa Polska Press. Dzięki temu będzie miała dostęp do 17,4 mln użytkowników portali wydawnictwa, a także czytelników „Dziennika Bałtyckiego”, „Polska The Times”, czy „Dziennika Polskiego”.

Doniesienia te wywołały oburzenie polityków opozycji. „Przejęcie przez #ORLEN #PolskaPress nie ma nic wspólnego z rozwojem koncernu paliwowego. Za pieniądze Polaków próbują zbudować kolejną propagandową machinę wzorowaną na TVPiS” – ocenił na Twitterze lider PO Borys Budka. „Gdy tracą rząd dusz, ostatnią deską ratunku wydaje się być podporządkowanie mediów. Ale i tak przegrają” – dodał.

Podobnie planowaną transakcję skomentował b. przewodniczący PO Grzegorz Schetyna. „Zakup Polska Press przez Orlen oznacza, że PiS chce zrobić z prasą lokalną to samo, co z TVP. Ordynarna propaganda i maszynka do wyciągania pieniędzy ze spółek Skarbu Państwa” – napisał polityk na Twitterze. Jego zdaniem „pluralizm mediów nie leży w interesie tej władzy, bo niezależni dziennikarze będą opisywać jej łajdactwa”.

Sekretarz generalny PO Marcin Kierwiński stwierdził z kolei na Twitterze: „Tak wygląda pisizacja mediów prowadzona tylnymi drzwami”. Rzecznik Platformy Jan Grabiec szykowany zakup Polski Press nazwał „scenariuszem putinizacji życia publicznego w Polsce”. „Nie ma demokracji bez wolnych mediów. Polakom pozostaje coraz mniej źródeł prawdziwej informacji, a władza staje się coraz bardziej bezkarna. Do czasu” – napisał Grabiec na Twitterze.

„Orlen staje się Gazpromem PiS” – to komentarz byłego szefa MSZ, obecnie europosła Platformy Radosława Sikorskiego.

Mariusz Witczak planowany zakup Polski Press porównał do działań węgierskiego premiera Viktora Orbana. „Orlen przejmuje Polska Press – 17 mln czytelników. Czyli Węgry w Polsce. Jeszcze tyko kilka innych mediów… i będzie Budapeszt w Warszawie…” – napisał poseł KO na Twitterze.

„Wódz rządzi, sądzi, informuje i dystrybuuje. Pełna demokracja” – ironizowała europosłanka PO, żona zamordowanego w zeszłym roku prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza, Magdalena Adamowicz.

Na Twitterze słowa oburzenia zamieściła też wicemarszałek Sejmu Małgorzata Kidawa-Błońska. „Zniszczyli media publiczne. Nie ma już w nich informacji – jest tępa propaganda. Teraz, kiedy kupili koncern Polska Press, to samo będziemy mieć w wielu mediach regionalnych. Krok po kroku niszczą pluralizm i niezależność” – napisała posłanka KO.

Liderka Zielonych Małgorzata Tracz stwierdziła natomiast: „PiS poprzez Orlen dokonuje właśnie skoku na lokalną prasę, przejmując Polska Press, czyli 20 dzienników regionalnych, ostatnią bezpłatną gazetę miejską oraz serwisy internetowe o masowym zasięgu”. „Jakość znana z TVP i najgorszych tygodników władzy w lokalnym codziennym wydaniu…” – napisała posłanka KO na Twitterze.

Europoseł Lewicy, były premier Marek Belka nawiązał z kolei do dawnej nazwy spółki – CPN (we wrześniu 1999 r. po połączeniu Centrali Produktów Naftowych CPN SA oraz Petrochemii Płock SA. powstał Polski Koncern Naftowy SA, który rok później zyskał nazwę Orlen). „Centrala Prawdy Narodowej” – napisał były szef rządu na Twitterze.

„Jak nie drzwiami to oknem. Kaczyński postanowił odpalić wariant węgierski przejmując kolejne media. Tym razem lokalne. Domykanie systemu trwa” – w ten sposób na planowany zakup Polski Press zareagował na Twitterze lider Wiosny, europoseł Robert Biedroń.

W poniedziałek Orlen poinformował, że transakcja wpisuje się w strategiczne plany spółki w zakresie wzmacniania sprzedaży detalicznej, w tym pozapaliwowej. Według firmy poprzez przejęcie Polska Press od niemieckiej Verlagsgruppe Passau Capital Group, koncern uzyska m.in. dostęp do 17,4 milionów użytkowników internetu i możliwość pozyskania nowych klientów.

Polska Press posiada 20 z 24 wydawanych w Polsce dzienników regionalnych oraz blisko 120 tygodników lokalnych. Portfolio wydawnictwa to także 500 witryn online. Wydawnictwo wydaje również takie tytuły prasowe, jak: Polska The Times, Dziennik Bałtycki, Dziennik Polski, Express Ilustrowany, Echo Dnia, czy Dziennik Zachodni. (PAP)

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top