RaP STEAM/Podkarpackie. Podpisano umowy o partnerskiej realizacji największego w kraju innowacyjnego projektu edukacyjnego – RaP STEAM.
Liderem projektu jest województwo podkarpackie reprezentowane przez Podkarpacki Zespół Placówek Wojewódzkich w Rzeszowie, a partnerami są: Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza, Gmina Grodzisko Dolne oraz Wojewódzki Dom Kultury w Rzeszowie.
Projekt ma wparcie z programu regionalnego – Fundusze Europejskie dla Podkarpacia.
Umowy partnerskie w imieniu poszczególnych stron podpisali: Krystyna Wróblewska, dyrektor PZPW w Rzeszowie,prof. dr hab. inż. Piotr Koszelnik, rektor Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza, Jacek Chmura, wójt gminy Grodzisko Dolne oraz Jakub Izdebski,zastępca dyrektora WDK w Rzeszowie.
Projekt edukacyjny „RaP STEAM – robotyka i programowanie w szkołach podstawowych z terenu województwa podkarpackiego”, realizowany jest przez samorząd województwa w odpowiedzi na rosnącą potrzebę rozwoju kompetencji, związanych z umiejętnościami informatycznymi, programistycznymi oraz technicznymi. To regionalny projekt edukacyjny na rzecz rozwoju nauczania robotyki z elementami programowania w podkarpackich szkołach podstawowych.
RaP STEAM będzie realizowany w latach 2023-2029, zgodnie z założeniami programu regionalnego – Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027. Jest to jedno z priorytetowych zadań Samorządu Województwa Podkarpackiego, a w jego wdrożenie zaangażowana jest również wojewoda Ewa Leniart oraz Podkarpacki Kurator Oświaty – Małgorzata Rauch.
Do projektu zgłosiło się aż 771 publicznych i niepublicznych szkół podstawowych z terenu województwa podkarpackiego. Wartość projektu RaP STEAM wynosi 133 mln złotych, w tym 119,7 mln złotych to kwota dofinansowania – głównie z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu państwa, a13,3 mln złotych to wkład własny Samorządu Województwa Podkarpackiego. W projekt zaangażowanych jest kilka placówek:Podkarpackie Centrum Nauki oraz Politechnika Rzeszowska, a także gmina Grodzisko Dolne.
W ramach projektu zaplanowano realizację m.in. następujących zadań:
- opracowanie i wdrożenie w szkołach podstawowych innowacyjnych programów nauczania, tj. programu nauczania informatyki w klasach 4 – 8 w zakresie nauki elementów robotyki edukacyjnej i programowania robotów oraz programu zajęć pozalekcyjnych;
- zakup do pracowni szkolnych oraz centrów szkoleniowych pracowni robotycznych – m.in. laptopów, robotów edukacyjnych, stołów robotycznych.
- realizację szkoleń i innych form wsparcia zarówno dla nauczycieli (ok. 2,5 tys.), jak również kadry zarządzającej szkół podstawowych (ok. 1 tys.) z zakresu nauczania robotyki edukacyjnej z elementami programowania;
- organizację zajęć pozalekcyjnych (ok.8,8 tys.), a także warsztatów i obozów kształtujących umiejętności uczniów w zakresie robotyki i programowania;
- organizację warsztatów przygotowujących uczniów i nauczycieli do konkursów robotycznych, konkursy robotyczne dla uczniów (ok. 2,7 tys.), obozy robotyczne, warsztaty dla uczniów promujące robotykę i nauczanie STEAM w Podkarpackim Centrum Nauki Łukasiewicz (12 tys.).
Zakładane korzyści dla szkół biorących udział w projekcie:
- pozyskanie pomocy dydaktycznych w formie robotów edukacyjnych wraz z niezbędnym oprzyrządowaniem technicznym i oprogramowaniem,
- podniesienie jakości pracy szkoły poprzez wdrożenie innowacyjnych programów nauczania informatyki dla klas 4 – 8 oraz zajęć pozalekcyjnych z robotyki edukacyjnej i programowania robotów,
- podniesienie merytorycznych i metodycznych kompetencji nauczycieli i kadry zarządzającej szkoły z zakresu nauczania robotyki edukacyjnej i programowania robotów,
- rozwój kompetencji u uczniów/uczennic ważnych na rynku pracy, tj. kształtowanie umiejętności manualnych, poprawa komunikatywności i umiejętności pracy w grupie, stymulacja wyobraźni i myślenia twórczego, nauka zależności rządzących światem robotyki i automatyki, kształtowanie cierpliwości i wytrwałości, nabywanie umiejętności myślenia kreatywnego i przestrzennego, wzrost zainteresowania nauką. Umiejętności nabyte przez uczniów/uczennice podczas programowania i robotyki będą również przydatne na zajęciach z innych przedmiotów, jak i później w różnych zawodach, nie tylko informatycznych,
- zwiększenie potencjału uczniów/uczennic, w zakresie ich udziału w ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach robotycznych.
źródło: Województwo Podkarpackie