Pilzno/Obwodnica. Obwodnica Pilzna powstanie w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic.
O koncepcji programowej dotyczącej budowy obwodnicy Pilzna w ciągu drogi krajowej nr 73 rozmawiali uczestnicy wideokonferencji, w której brał udział starosta Piotr Chęciek.
Rozmowy odbywały się w ramach posiedzenia Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych, działającej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Według założeń swój przebieg rozpocznie na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 94 i ul. Lwowskiej (DK73) w Pilźnie, gdzie zaprojektowano skrzyżowanie typu rondo.
Dalej inwestycja przetnie rzekę Dulcza, a na końcowym odcinku włączy się do istniejącej drogi krajowej nr 73 za pomocą ronda. Będzie ono zlokalizowane w odległości ok. 1,2 km za istniejącym skrzyżowaniem z drogą gminną w kierunku Jasła.
Koniec obwodnicy zaprojektowano w miejscowości Strzegocice (początek planowanej rozbudowy DK73 na odcinku Pilzno – Brzostek). Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, inwestycja zostanie zakończona do 2027 r.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Pilzna jest wyprowadzenie ruchu samochodów ciężarowych, jaki koncentruje się w mieście z kierunków wschodniego i zachodniego. Chodzi przede wszystkim o podróżujących drogą krajową nr 94 oraz autostradą A4 w kierunku Jasła i dalej Krosna.
Przebieg DK73 łączy korytarz transportowy DK94/A4 z drogą krajową nr 28, stanowiącą główny kręgosłup komunikacyjny południowej części województw podkarpackiego i małopolskiego. Dzięki realizacji tej obwodnicy, ruch tranzytowy znacząco zmniejszy się w centrum miejscowości.
Podczas wideokonferencji omawiana jest Koncepcja Programowa z pełnym rozpoznaniem geologicznym wraz z infrastrukturą techniczną, budowlami i urządzeniami budowlanymi z podziałem na: część 1: „Budowa obwodnicy Pilzna w ciągu drogi krajowej nr 73, dł. ok. 2,6 km”.
źródło: Powiat Dębicki