Poradnik

PPK – o czym powinien wiedzieć pracodawca?

PPK – o czym powinien wiedzieć pracodawca? 1

Pracodawcy są jednym z trzech filarów PPK. Pozostałymi są uczestnicy Pracowniczych Planów Kapitałowych i instytucje finansowe. Jakie są obowiązki pracodawców przy wdrażaniu programu PPK?

Już od 1 lipca 2019 roku pierwsze przedsiębiorstwa mają obowiązek wprowadzenia Pracowniczych Planów Kapitałowych. Zgodnie z harmonogramem, jako pierwsze PPK wdrożą największe przedsiębiorstwa zatrudniające więcej niż 250 pracowników. Następnie, od 1 stycznia 2020 roku, dołączą do nich firmy zatrudniające od 50 do 249 pracowników. Jako trzecie, od 1 lipca 2020 roku, program PPK obejmie przedsiębiorstwa z liczbą pracowników od 20 do 49. Przedsiębiorstwa, które zatrudniają do 20 pracowników będą miały czas na wdrożenie Pracowniczych Planów Kapitałowych do 1 stycznia 2021 roku.

Niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa wprowadzenie PPK wiąże się dla pracodawcy z określonymi obowiązkami – związanymi zarówno z finansami, jak i organizacją.

Przede wszystkim pracodawca powinien uwzględnić w budżecie środki na wpłaty na rachunki uczestników PPK. Wpłaty podstawowe wynoszą 1,5 proc. wysokości wynagrodzenia pracownika. Wpłata dodatkowa, nieobligatoryjna, może wynieść maksymalnie do 2,5 proc. pensji brutto pracownika.

Ponadto, pracodawca powinien wybrać, w porozumieniu z pracownikami (zakładową organizacją związkową lub reprezentacją pracowników), instytucję finansową do prowadzenia PPK. Będzie ona zajmowała się zarządzaniem pieniędzmi i – po pewnym czasie – wypłacaniem zgromadzonych środków. Pracodawca, który podjął decyzję i wybrał instytucję, powinien zawrzeć umowę o zarządzanie PPK. Kolejnym krokiem, który powinien wykonać jest zawarcie umowy w imieniu i na rzecz pracowników o prowadzenie Pracowniczych Planów Kapitałowych.

To nie wszystkie zadania, które stoją przez pracodawcą w związku z PPK. Odpowiada on również m.in. za obsługę programu, komunikację z pracownikami i instytucją finansową, a także zarządzanie listą uczestników, szkoleniami i dokumentacją związaną z programem PPK.

Właściwe przygotowanie może odegrać niezwykle istotną rolę we wdrożeniu całego programu Pracowniczych Planów Kapitałowych. Dodatkowa składka odprowadzana przez pracodawcę może być atutem na rynku pracy. Może też służyć jako wyróżnienie lub nagroda dla pracowników. Więcej na temat Pracowniczych Planów Kapitałowych dowiesz się na stronie Pracownicze Plany Kapitałowe PPK Dodatkowa emerytura z PKO TFI.

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top