Inwestycje

Ruszyła budowa odcinka drogi ekspresowej S19 Miejsce Piastowe-Dukla

s19 miejsce piastowe dukla
fot. Gmina Miejsce Piastowe

S19. Rozpoczęła się budowa 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 Miejsce Piastowe-Dukla.

Ten fragment międzynarodowej trasy Via Carpatia ma być gotowy w połowie 2025 roku.

Via Carpatia jest projektem strategicznym. Dlatego, że otworzy komunikacyjnie województwo podkarpackie, lubelskie i podlaskie. Via Carpatia będzie oknem na świat. Nową szansą transportową, gospodarczą, społeczną i turystyczną dla południa województwa podkarpackiego – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber, gdy we wtorek oficjalnie rozpoczęła się budowa kolejnego odcinka drogi ekspresowej S19.

„Ten projekt to inwestycja w przyszłość i rozwój naszego kraju” – podkreślił wiceminister Weber.

Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak dodała, że na nową drogę czekają mieszkańcy Miejsca Piastowego i Dukli.

„Pozwoli na wyprowadzenie ruchu z miasta i odkorkowanie najczęściej uczęszczanych odcinków” – powiedziała Jarosińska-Jedynak.

Budową 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej nr 19 zajmuje się firma Strabag. Dyrektor kontraktu Adam Zarzycki przyznał, że to będzie trudna budowa.

„Wchodzimy w góry. Tutaj są tereny osuwiskowe. Stąd za czasów Łukasiewicza wydobywano ropę, są też złoża gazu. W studniach, które pozostały po gospodarstwach dawnych mieszkańców kumuluje się gaz. Jeżeli tego nie zabezpieczymy, może powstać mały wybuch” – powiedział PAP Adam Zarzycki z firmy Strabag.

W ramach inwestycji powstanie 18 kilometrów dróg dojazdowych. Zostaną przebudowane ok. 3 kilometry dróg powiatowych, gminnych i krajowych.

s19 miejsce piastowe dukla

GDDKiA

Na trasie głównej powstanie 20 obiektów inżynierskich, w tym trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów i dwa przejścia dla zwierząt .

„Podczas budowy zużyjemy 38 tys. kubików betonu, mamy do ułożenia ponad 150 tys. ton masy, wykonamy 860 tys. metrów sześciennych wykopów i ponad 800 tys. metrów sześciennych nasypów” – wyliczył dyrektor kontraktu

Budowa powinna zakończyć się w lipcu 2025. Będzie kosztować niemal 479 mln zł. (PAP)

Via Carpatia

Szlak Via Carpatia to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw – podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.

W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km Aktualnie kierowcy korzystają już z 81,8 km tej trasy na odcinku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe. Oznacza to, że połączyliśmy nie tylko stolice województwa podkarpackiego i lubelskiego. Mieszkańcy Podkarpacia uzyskali również szybkie połączenie z Warszawą poprzez S19 i S17, a kierowcy z woj. lubelskiego z autostradą A4. Kolejne 72,9 km trasy Via Carpatia są w realizacji, czyli w budowie, na etapie uzyskiwania decyzji ZRID lub opracowywania dokumentacji do ZRID. Na etapie przetargu, przed wyborem najkorzystniejszej oferty, są ostatnie dwa odcinki S19 o łącznej długości 11,6 km.

A tak dokładnie przedstawia się stan realizacji szlaku Via Carpatia w naszym województwie:

  • 81,8 km – oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie – Rzeszów Południe),
  • 72,9 km – w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik, Krosno – Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe – Dukla oraz na etapie opracowywania dokumentacji do ZRID: Domaradz – Krosno, Dukla – Barwinek i na etapie uzyskiwania ZRID dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka),
  • 11,6 km – w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik – Lutcza, Lutcza – Domaradz).
Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top