Inwestycje

Strategiczny Park Inwestycyjny w Stalowej Woli będzie się rozwijał. Chodzi o transport kolejowy

stalowa wola strategiczny park inwestycyjny
fot. Ministerstwo Infrastruktury

Stalowa Wola/Strategiczny Park Inwestycyjny/Kolej. Są plany realizacji modelowego układu transportowego, który zasięgiem obejmie Strategiczny Park Inwestycyjny wraz z układem komunikacyjnym wewnątrz i wokół Stalowej Woli.

W Ministerstwie Infrastruktury odbyło się bardzo ważne spotkanie ministra Andrzeja Adamczyka, wiceministra Rafała Webera oraz wiceministra Andrzeja Bittela z prezydentem Stalowej Woli Lucjuszem Nadbereżnym.

Głównym tematem spotkania było omówienie możliwości budowy bocznicy kolejowej, obsługującej strategicznych inwestorów jako istotnego elementu nowego układu transportowego Stalowej Woli.

„Podkarpacie jest regionem, który przeżywa dynamiczny rozwój gospodarczy. Strefy ekonomiczne są pełne inwestorów różnych branż, dając miejsca pracy i dochody budżetowe. To, że biznes na Podkarpaciu jest coraz mocniejszy, bezpośrednio wynika z ciągle rozwijanej infrastruktury. Nie byłoby to możliwe bez kluczowych decyzji rządu Prawa i Sprawiedliwości. Dzięki wielkim projektom infrastrukturalnym potencjał gospodarczy Podkarpacia zdecydowanie wzrósł. Najlepszym tego przykładem jest wielki sukces projektu Via Carpatia. Stalowa Wola, dzięki środkom rządowym, również przeżywa historyczny rozwój infrastruktury. Teraz wesprzemy to miasto w zakresie szlaków i bocznic kolejowych, które poprowadzą bezpośrednio do nowoczesnej strefy gospodarczej i będą bardziej ekologiczną alternatywą transportu” – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. 

Podczas spotkania zostały omówione dotychczasowe decyzje dotyczące budowy strategicznej drogi szybkiego ruchu S19 oraz zabezpieczenia środków w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na powstanie drogi szybkiego ruchu S74.

Przebieg w bezpośrednim sąsiedztwie Stalowej Woli, drogi szybkiego ruchu prowadzącej do centralnego układu autostradowego w Polsce, otwiera olbrzymie perspektywy rozwojowe dla całego regionu.

Przedmiotem rozmów był także nowy układ dróg na terenie Strategicznego Parku Inwestycyjnego Euro-Park Stalowa Wola, który jest już w fazie realizacji prowadzonej przez miasto Stalowa Wola, dzięki historycznie wysokiej dotacji z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych w wysokości 200 milionów zł. Warto zaznaczyć, że postępowanie przetargowe jest w trakcie oceny, a najniższa złożona oferta opiewa na ok. 196 mln zł i jest niższa od zakładanego budżetu.

Realizacja największego projektu inwestycyjnego Stalowej Woli w historii, oparta na budowie kilkunastu kilometrów nowych dróg strefowych, rozpocznie się jeszcze w tym roku. Drugi etap projektu zakłada budowę drogi wojewódzkiej, dzięki dotacji rządu premiera Mateusza Morawieckiego w wysokości 250 000 000 zł, która została pozyskana przez marszałka województwa podkarpackiego Władysława Ortyla. Dokumentację tego zadania, które jest już w fazie przygotowania do ogłoszenia przetargu przez Zarząd Dróg Wojewódzkich, przygotowało miasto Stalowa Wola. Łączna wartość wybudowanych dróg na nowej strefie gospodarczej Stalowej Woli wyniesie blisko pół miliarda złotych.  

„Układ komunikacyjny zasilający stalowowolską strefę przemysłową będzie jeszcze bardziej wydolny. Inwestycje już wykonane bardzo go usprawniły. Obwodnica Stalowej Woli i Niska, a także jej połączenie z Via Carpatią, to główna oś komunikacji miasta. Już za chwilę prezydent Lucjusz Nadbereżny rozpoczyna rozbudowę dróg w strefie Euro-Park Stalowa Wola, a marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl, budowę nowej drogi wojewódzkiej do Via Carpatii. Na te inwestycje rząd Prawa i Sprawiedliwości przeznaczył 450 000 000 zł bezzwrotnej dotacji. To rewolucja drogowa, która zostanie wzmocniona komponentem kolejowym, potrzebnym dla kolejnych inwestorów. Jesteśmy po dobrej i konstruktywnej rozmowie w tej sprawie” – skomentował wiceminister infrastruktury Rafał Weber. 

W toku rozmów poruszono także kwestię innowacyjnego transportu kolejowego, który ma prowadzić bezpośrednio do Strategicznego Parku Inwestycyjnego Euro-Park Stalowa Wola, modelując najnowocześniejsze i ekologiczne miejsce do inwestycji w Polsce i tej części Europy. Transport kolejowy, co podkreślali uczestnicy spotkania, zostawia najmniejszy ślad węglowy i jest bardzo oczekiwany przez inwestorów, którzy idąc z duchem czasu, mają wysokie standardy ochrony środowiska. Miasto Stalowa Wola realizując plan nowej strefy przemysłowej od samego początku stawiało sobie bardzo wysokie wymagania związane z ochroną środowiska i działań proekologicznych. Realizacja nowego układu kolejowego będzie podnosić jeszcze wyżej zakładane ekologiczne standardy a jednocześnie wpłynie na większą atrakcyjność logistyczną i ekonomiczną inwestowania dla strategicznych podmiotów gospodarczych w Stalowej Woli. 

„Od samego początku założyliśmy najwyższy standard stworzenia najnowocześniejszego, innowacyjnego i najbardziej ekologicznego parku przemysłowego nie tylko w Polsce, ale w tej części Europy. Modelowy system transportowy, który powstaje dzięki ogromnemu zaangażowaniu i finansowaniu polskiego rządu, będzie wyróżniał nas pod względem standardu i stanie się swoistym magnesem dla przyszłych inwestorów. Kolejnym etapem tworzenia nowoczesnego parku gospodarczego jest zapewnienie obsługi kolejowej dla firm inwestujących w naszym mieście.  Doprowadzenie bocznicy kolejowej wraz z infrastrukturą małego portu przeładunkowego na terenie Euro-Parku Stalowa Wola stanowi kolejny, kluczowy krok w budowie najlepszego miejsca do inwestowania w Europie. Dzisiaj firmy realizując swoje cele logistyczne wykorzystują transport kolejowy jako bardziej ekologiczny oraz ekonomicznie uzasadniony. Co ważne transport kolejowy gwarantuje mniejsze obciążenie naszego układu drogowego, a więc większe bezpieczeństwo i komfort podróżowania dla mieszkańców Stalowej Woli i całego regionu. Bardzo serdecznie dziękuję panu ministrowi Andrzejowi Adamczykowi oraz posłowi naszej ziemi i wiceministrowi Rafałowi Weberowi, za bezpośrednie zaangażowanie, które pozwala nam ten historyczny projekt realizować w sposób modelowy, skuteczny i z bardzo dobrą dynamiką czasową” – zaznaczył prezydent Lucjusz Nadbereżny. 

Spotkanie w Ministerstwie Infrastruktury zakończyło się wnioskami o rozpoczęcie prac koncepcyjnych i projektowych przy ścisłej współpracy z PKP PLK.

Miasto Stalowa Wola wraz z kluczowym partnerem jakim jest Agencja Rozwoju Przemysłu, już w najbliższym czasie będzie podejmować kierunkowe decyzje działań projektowych i wykonawczych dotyczących transportu kolejowego w obrębie nowej strefy inwestycyjnej Stalowej Woli.  

Jak podkreślają eksperci oceniający tereny inwestycyjne w Europie, transport kolejowy jest istotny dla nowych inwestorów przemysłowych ze względu na niezawodność, efektywność, korzyści ekologiczne, większe bezpieczeństwo oraz korzyści ekonomiczne. Inwestorzy, którzy szukają optymalnych rozwiązań transportowych wybierają lokalizacje z dostępnym transportem kolejowym, jako ważnym elementem swojej strategii logistycznej. 

źródło: UM Stalowa Wola

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top