Posiadanie wielu kont Allegro w dzisiejszych czasach nie jest niczym wyjątkowym. Wyjątkowe jest natomiast to (zwłaszcza dla dużych baz towarów), jak tymi wieloma kontami zarządzać, by realnie sprzedawać i – nie zwariować. Jakby uzyskanie konsensu w tych kwestiach nie było wystarczająco trudne, Allegro sprawy nie ułatwia – regularnie wprowadzając zmiany wpływające na ledwo co wypracowane w pocie czoła strategie zarządzania sprzedażą – w tym również, jeśli chodzi o trafność.
Trafność Allegro (domyślne sortowanie list ofert) jest jednym z tych istotnych czynników, dzięki którym jako sprzedawcy możemy trafić w gust odbiorcy – klienta poszukującego dóbr właśnie w ofertach Allegro. Nic więc dziwnego, że zrozumienie sposobu działania tego elementu sprzedaży na Allegro powinno zajmować stałe miejsce w obieranych strategiach.
Trafność Allegro – na czym polega i co na nią wpływa?
Klient Allegro chce jak najszybciej znaleźć dokładnie to, co go interesuje – sprzedawca musi zrobić więc wszystko, by to właśnie jego produkt był tym najbardziej trafionym. Jednak to Allegro decyduje na bazie wielu czynników, które produkty w odpowiedzi na podane przez Klienta parametry uzna za te najbardziej dopasowane, co jest równoznaczne z wysoką trafnością i wysoką pozycją na domyślnej liście wyszukiwania. Z tego powodu nawet dwa bardzo podobne zapytania mogą mieć całkiem inną kolejność ofert na liście („rolki Spokey” i „rolki Spokey fitness”).
W ubiegłym roku Allegro wprowadziło nowy model sortowania ofert według kryterium trafności, w którym na finalną pozycję oferty na liście mają wpływ:
- większa liczba cech ofert,
- ocena jakości sprzedającego.
Ważne do podkreślenia jest to, że Allegro chcąc tworzyć listę w możliwie najbardziej obiektywny sposób – analizuje cechy z pomocą metody uczenia maszynowego, dzięki któremu ich ważność jest tworzona w oparciu o historię zachowań użytkowników na platformie. Zatem oprócz oczywistego dbania o reputację jako sprzedającego wysokiej jakości – to zrozumienie przypisywania danej ofercie cech jest niczym „Święty Graal” dotarcia na szczyty domyślnych wyników wyszukiwania Allegro.
Trafność a zarządzanie wieloma kontami Allegro
Sprzedając na Allegro z pomocą jednego konta, na którym oferowana jest względnie nieduża baza produktów – można to spokojnie wszystko ogarnąć. Jednak opanowanie trafności Allegro do perfekcji koniec końców będzie skutkować większym zainteresowaniem ofertą, co jest celem każdego sprzedawcy, ale też generuje kolejne aspiracje i związane z nimi wyzwania.
Nierzadko sprzedawca podejmuje decyzję o poszerzeniu oferty i zarządzaniu coraz to większą ilością kont. Zbyt wielu sprzedawców w tym momencie poległo i zamiast odnieść prawdziwy sukces, wraca do punktu wyjścia – bo okazuje się, że nie są w stanie ogarnąć zarządzania wszystkimi kanałami, o pilnowaniu trafności nie wspominając. Każdy problem generuje rozwiązania i w tym przypadku nie musi to być zatrudnienie sztabu pracowników, najlepiej do każdego konta osobna. Łatwiejszym do wdrożenia i zdecydowanie tańszym w utrzymaniu jest korzystanie z zewnętrznych rozwiązań, które pomogą to ogarnąć.
Trafność jako główne kryterium sortowania przedmiotów na Allegro nie może więc oberwać rykoszetem w związku z poszerzeniem swojej sprzedaży o kolejne konta. Systemy do zarządzania sprzedażą, jak ErpBox mają gotowe rozwiązania, które minimalizują nakład pracy, równocześnie pomagając zorganizować zarządzanie kontami w ten sposób, by mieć cały czas kontrolę nad trafnością – tak jak to miało miejsce w przypadku jednego konta.
Aby zrozumieć w jaki sposób ten system może pomóc – jeszcze raz przypomnijmy, że na sortowanie przedmiotów na Allegro wpływa wiele czynników (pełna lista dostępna w zasobach Allegro dla sprzedawcy). Do przykładowych należą:
- długość trwania aukcji,
- ilość zakupów,
- ilość odwiedzin,
- cen,
- dopasowanie tytułu do tego co ludzie wpisują w wyszukiwarce,
- zdjęcia.
Oczywiście na niektóre z tych czynników żaden system nie może mieć wpływu (cena, tytuł itd.) natomiast, jeśli chodzi o ErpBox – jego wkład w pilnowanie trafności wg długości trwania aukcji, czyli jedno z koronnych aspektów sortowania listy, można uznać za nieoceniony. Jednym kliknięciem z poziomu tego systemu można:
- wyszukać wszystkie oferty, które się zakończyły,
- podzielić w/w oferty w zależności od powodu zakończenia (np jeśli powodem było wyczerpanie się stanu magazynowego od razu wiesz, co trzeba zamówić),
- po dotarciu dostawy masowo wznowić 999 aukcji.
Każdy sprzedawca Allegro wie, że taka pomoc jest bezcenna – eliminuje potrzebę pojedynczego sprawdzania każdej oferty, czy zapamiętywania kończących się zapasów pojedynczych produktów. System pokazuje każdą jedną aukcję, która powinna być aktywna, a nie jest, a wtedy:
- Wystarczy ją wznowić za pomocą 1 kliknięcia.
- Nie traci się (do 3 miesięcy) danych z tej aukcji (ilości odwiedzin, zakupów, czasu trwania itd.)
- Wypracowana pozycja w trafności nie spada!
To nie koniec zalet systemu w tym kontekście. Jeśli minie więcej niż 3 miesiące wtedy po prostu wystawiasz ponownie ofertę, a jeśli stanie się tak, że utracisz dane brane do trafności, to dzięki ErpBox nie musisz całej aukcji robić na nowo: ona czeka na Ciebie gotowa. I znów wystarczy jeden przycisk, żeby wystawić ponownie 999 aukcji.
WIELE KONT + 1 SYSTEM = TRAFNOŚĆ I OGROMNA OSZCZĘDNOŚĆ CZASU
Przy firmach, które mają wiele kont i ogrom aukcji każda dodatkowa minuta ma znaczenie, a korzystanie ze wsparcia systemów takich jak ErpBox mowa nie o minutach, ale o ogromnej ilości zaoszczędzonego czasu. Jeden czy nawet dwóch ludzi nie jest w stanie upilnować ręcznego wystawiania na Allegro takiej ilości – nie jesteśmy robotami, zawsze coś umknie. Jednak każde takie „umknięcie” może forsować pracę nad ofertami, w którą włożyłeś już tyle wysiłku i czasu. Tak nie musi być – jeśli można skorzystać z systemu, gdzie w jednym miejscu jest wszystko, co niezbędne do sprawnego zarządzania wszystkimi konta Allegro bez ciągłego przelogowywania się – warto.
Możesz:
- wznawiać, wystawiać i zamykać jednocześnie wiele aukcji na różnych kontach,
- wpisując kod, model czy markę wyszukać aukcje jednego konkretnego produktu na różnych kontach (bardzo przydatne, gdy pojawi się konieczny do poprawienia błąd),
- wyświetlić listę i edytować, co potrzebujesz (np. cenniki wysyłki, treść, zdjęcia).
To likwiduje konieczność stresującego i szaleńczego przeskakiwania między kontami. To daje kontrolę nad trafnością i dużą oszczędność czasu. ErpBox to system, który sam pilnuje cen, zmienia je na wszystkich kontach, sam pilnuje stanów i czasów wysyłki. Robi to wszystko, a Ty musisz tylko wystawić aukcje – reszta dzieje się już sama.