S19/Babica-Jawornik. Pół roku temu rozpoczęto budowę odcinka drogi ekspresowej S19 Babica-Jawornik.
Widoczna jest już wstęga przyszłego – blisko 12-kilometrowego – fragmentu trasy ViaCarpatia.
W ramach inwestycji zostanie wybudowana droga z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach, dodatkowo z pasem awaryjnym. Pojawi się także Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (w kierunku Rzeszowa).
Projekt zakłada też budowę obiektów inżynierskich. Będzie to 8 estakad na bardzo wysokich podporach, w tym największa o długości około 1,1 km i filarach o wysokości ok. 100 m, 5 wiaduktów oraz 4 przejścia dla zwierząt.
Wybudowany zostanie również węzeł Żarnowa – Strzyżów, zlokalizowany w rejonie miejscowości Strzyżów.
Odcinek Babica – Jawornik przebiega przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej. W ramach prowadzonego rozpoznania budowy podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania.
Wykonano 765 otworów badawczych o łącznym metrażu ponad 12 tys. mb i głębokości od 3 do 50 m. Wykonano również 319 sondowań badawczych o łącznym metrażu ponad 2,2 tys. mb i głębokości od 1,8 do 35 m.
Budowa tego odcinka S19 będzie kosztować ponad 1,2 mld złotych.
Via Carpatia
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ok. 700 km długości.
W jej skład wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 pomiędzy miejscowościami: Budzisko (granica państwa), Suwałki, Ełk, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek (granica państwa). Droga będzie docelowo przebiegać przez teren pięciu województw – podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego. Lublin jest już połączony S19 z Rzeszowem.
W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Z tej liczby niemal 82 km jest już oddanych do ruchu. Prawie 73 km jest w realizacji, a ponad 11,5 km w przygotowaniu.