Poradnik

Voicebot vs chatbot: podobieństwa i różnice. Kiedy warto wdrożyć je w swoim biznesie?

voicebot chatbot

Rozwiązania klasy Conversational AI stają się nieodzownym elementem poprawiającym jakość obsługi klienta. Podpowiadamy, które z systemów – voicebot vs chatbot – lepiej sprawdzą się w Twojej branży.

Chatbot and voicebot – co to jest?

Voicebot AI jest systemem, który powstał w oparciu o najnowsze osiągnięcia z dziedziny nowych technologii i sztucznej inteligencji. Służy do automatyzacji połączeń telefonicznych umożliwiając jednocześnie naturalną komunikację w ramach połączenia głosowego. Chatbot natomiast również będący innowacyjnym, inteligentnym oprogramowaniem dla firm, świadczy usługi za pomocą rozmowy na czacie.

Voicebot vs chatbot – podobieństwa i różnice

Oba rozwiązania zwiększają efektywność konsultantów Infolinii, sprzedawców on-line oraz dostawców usług. Chatbot and voicebot wykorzystując globalne rozwiązania z dziedziny sztucznej inteligencji, rozpoznawania mowy, rozumienia intencji rozmówcy, pytań otwartych i zamkniętych mogą prowadzić naturalną konwersację. Rozumieją slang, mowę potoczną, gwarę, specyficzny dla danej grupy wiekowej język, a nawet wulgaryzmy, dzięki czemu poprawnie identyfikują problem klienta i prezentują dostępne rozwiązania.

Chatbot udziela odpowiedzi na zapytania klientów na czacie (może znaleźć się w formie widgetu na stronie internetowej, ale także w komunikatorach typu WhatsApp czy Messenger. Voicebot call center działa na firmowej infolinii odbierając natychmiast wszystkie połączenia od klientów. Nie bez powodu chatbot zwany jest Wirtualnym Doradcą lub Asystentem, a voicebot AI Asystentem Głosowym. Zawsze dostępni i gotowi do niesienia pomocy klientom. Pracują w systemie 24/7, niezależnie od dnia tygodnia, późnej pory, świąt czy wakacji. Dopasowani do sposobu komunikacji danej marki nawiązują kontakt z klientem.

Mogą nawet sami inicjować rozmowę. Przykładowo, w przypadku, gdy zamiast tracić cenny czas pracownika działu marketingu, voicebot customer service zadzwoni do bazy klientów i poinformuje o nowej ofercie, a aktywne okienko z chatbotem zapyta klienta e-sklepu w czym może mu pomóc oraz pokaże polecane produkty.

Chatbot and voicebot niezastąpione w wielu branżach

Wirtualni Asystenci i Asystenci Głosowi są dziś najczęściej wykorzystywanym rozwiązaniem do wyręczania specjalistów. Wspierają konsultantów w Call Center, sprzedawców e-sklepów, marketingowców, działy finansowe, windykacyjne czy HR w obsłudze powtarzalnych zapytań.

Chatbot i voicebot customer service pomagają klientom złożyć zamówienie w sklepie online, udzielają informacji o produktach, przeprowadzają przez proces reklamacji czy rezerwują wizyty w urzędzie lub u lekarza specjalisty. Mogą działać komplementarnie lub niezależnie od siebie. Można je dowolnie kastomizować i personalizować, więc z łatwością wpasują się w daną branżę i filozofię marki.

Voicebot AI pojawia się na infolinii urzędów miast, instytucji publicznych, banków, ubezpieczycieli, placówek medycznych, hoteli i salonów piękności. E-sklepom pomaga rozładować wzmożony ruch na infolinii w czasie wyprzedaży, Black Friday czy Cyber Monday. Voicebot po polsku wykorzystywany był także przez instytucje publiczne. Przykładowo, w Gdyńskim Urzędzie Miasta umawia terminy wizyt oraz udziela niezbędnych informacji na zapytania telefoniczne, których w czasie pandemii koronawirusa było znacznie więcej. Rekruterom pozwala zaoszczędzić czas robiąc za nich „pierwsze sito” wśród kandydatów wysyłających swoje CV na dane stanowisko pracy. W dziale finansowym voicebot po polsku zajmuje się miękką windykacją. A w salonie fryzjerskim, kosmetycznym, ale także w placówce medycznej przypomni o terminie wizyty, potwierdzi ją lub zmieni jej termin. Czat z chatbotem pozwoli natomiast klientom e-sklepu na szybsze znalezienie produktu oraz pomoże w finalizacji zakupu. To nie jedyne jego zalety, ponieważ może także sugerować klientom nowe produkty czy informować o ekskluzywnych akcjach rabatowych.

Voicebot po polsku, chatbot wielojęzyczny

Masowy napływ imigrantów z Ukrainy stawia nowe wyzwania przez instytucjami publicznymi, ale i firmami. Dla nieznających języka polskiego odnalezienie się w nowym kraju i załatwienie jakichkolwiek formalności jest o wiele trudniejsze. Z pomocą przychodzi chatbot po ukraińsku stworzony przez InteliWISE. Poprowadzi on konwersację w języku ukraińskim pomagając obcokrajowcom w znalezieniu ważnych dla nich informacji.

Jak się okazuje zapotrzebowanie na wielojęzyczne chatboty nie pojawiło się dopiero teraz. Chatboty komunikujące się na czacie w języku polskim, angielskim, niemieckim, francuskim, włoskim czy hiszpańskim używane są już choćby w sklepie internetowym Bimago, który prowadzi sprzedaż dekoracji ściennych aż w 23 krajach.

Chatbot ułatwia sprzedaż i kontakt z klientami z różnych zakątków świata, przez co sklep nie potrzebuje tak dużego wielojęzycznego działu obsługi klienta. To są realne oszczędności w firmowym budżecie. Natychmiastowa dostępność chatbota o dowolnej porze dnia i nocy dodatnio wpływa także na zadowolenie klientów oraz zwiększenie sprzedaży.

Natomiast voicebot po polsku coraz powszechniej wykorzystywany do automatyzacji obsługi firmowej infolinii, skraca czas oczekiwania na połączenie, prowadzi naturalną rozmowę, udziela satysfakcjonujących odpowiedzi, przez co wielu rozmówców nawet nie potrafi odróżnić czy rozmawiała z człowiekiem, czy botem. Ale co najważniejsze, nie przeszkadza im to. Najistotniejsza okazuje się bowiem jakość i szybkość obsługi, a ta jest na najwyższym poziomie.

Materiał zewnętrzny

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top