28 proc. Polaków rozważa zakup samochodu elektrycznego w ciągu najbliższych trzech lat; 76 proc. z nich uzależni decyzję o zakupie od otrzymania dopłaty – wynika z Barometru Nowej Mobilności 2019/2020 Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
Jak wynika z badania Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), 28 proc. respondentów planujących zakup nowego samochodu w okresie najbliższych trzech lat realnie rozważy zakup pojazdu zero- lub niskoemisyjnego. W 2018 r. było ich 17 proc., a w 2017 r. jedynie 12 proc. – wskazano.
Według PSPA spada popularność diesla, którego zakup rozważa tyle samo badanych, co pojazdu elektrycznego (28 proc.) – rok temu silnik wysokoprężny w swoim pojeździe rozważało 35 proc. badanych” – podano.
Dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur wskazuje, że największą barierą rozwoju elektromobilności w Polsce pozostają ceny pojazdów elektrycznych, które dla 59 proc. badanych są zdecydowanie za wysokie.
Tymczasem 66 proc. respondentów uznaje korzyści wynikające z tańszej eksploatacji EV, lepszych parametrów użytkowych, a także kwestii związanych z ochroną środowiska za wystarczające, by samochód elektryczny był droższy od konwencjonalnego, ale nie więcej niż o 20-40 proc. Przedział kosztowy za jaki większość respondentów (61 proc.) zdecydowałaby się kupić samochód elektryczny, wynosi 50-150 tys. zł.
W raporcie czytamy, że zdaniem ankietowanych ceny katalogowe samochodów elektrycznych oferowanych w polskich salonach, w zależności od modelu, są od 26 do 38 proc. za wysokie.
Z badania PSPA wynika, że dopłaty do zakupu są czynnikiem, który zmotywowałby większość potencjalnych nabywców do inwestycji w samochód elektryczny. Na ich kluczowe znaczenie przy podejmowaniu decyzji zakupowych wskazało aż 76 proc. respondentów. Z korzyści pozafinansowych największą popularnością cieszą się darmowe parkowanie w płatnych strefach i możliwość korzystania z buspasów.
W ramach badania zebrano łącznie 1534 ankiety. Partnerami strategicznymi „Barometru Nowej Mobilności 2019/2020” są firmy ING Bank Śląski oraz Nissan, zaś partnerem merytorycznym – Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to największa w Polsce organizacja branżowa, zajmującą się kreowaniem rynku elektromobilności i paliw alternatywnych. Organizacja zrzesza ponad 60 przedsiębiorstw z całego łańcucha wartości w elektromobilności: producentów pojazdów i infrastruktury, operatorów usług ładowania, koncerny paliwowe i energetyczne, instytucje finansowe, firmy transportowe, dostawców nowoczesnych technologii oraz pozostałe podmioty i instytucje aktywne w obszarze zrównoważonego transportu
(PAP)
autorka: Longina Grzegórska-Szpyt
Bartek
14 stycznia 2020 at 19:25
Takich informacji szukałem. Ciekawy blog.