Inwestycje

Budowa wschodniej obwodnicy Łańcuta z petycją w tle. Czego żądają mieszkańcy wsi Sonina?

obwodnica łańcut sonina chodnik

Łańcut/Obwodnica/Sonina. Mieszkańcy wsi Sonina (gmina Łańcut) domagają się wybudowania chodnika na jednej z dróg powiatowych, która przebiega przez ich miejscowość.

Od lat czekają na tą inwestycję. Chodzi o budowę chodnika na całej długości drogi powiatowej 1541R wraz z przejściem dla pieszych przez drogę wojewódzką 881.

Droga prowadzi w kilku kierunkach: między innymi z Soniny do Łańcuta, a także do dróg, które połączą się z łącznikiem A4 (obwodnicą wschodnią Łańcuta) na granicy Głuchowa i Łańcuta.

Mieszkańcy przewidują, że po oddaniu łącznika, ruch samochodów w Soninie zwiększy się, na co wyżej wymieniona droga nie jest przygotowana. Według mieszkańców budowa chodnika niewątpliwie poprawiłaby bezpieczeństwo pieszych, którzy kierują się do szkoły, sklepu, kościoła czy ośrodka kultury.

Twierdzą, że jest to ostatnia droga powiatowa w powiecie łańcuckim, która w ścisłym centrum nie posiada chodnika.

sonina chodnik droga obwodnica łańcut

W związku z powyższym mieszkańcy Soniny wystosowali petycję do Starosty Łańcuckiego Adama Krzysztonia oraz do Przewodniczącego Rady Powiatu Łańcuckiego Marka Ubermana.

Chcą dzięki niej uzyskać zapewnienie od Starostwa, że droga zostanie zgłoszona do dofinansowania z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (dawniej Funduszu Dróg Samorządowych) na 2024 rok.

sonina chodnik droga powiatowa

Mieszkańcy twierdzą jednocześnie, że udało im się uzyskać zapewnienie Gminy Łańcut, iż ta wesprze finansowo Starostwo Powiatowe w Łańcucie przy budowie chodnika.

Poniżej prezentujemy treść petycji mieszkańców Sonina

Jako mieszkańcy Soniny zwracamy się z petycją o budowę chodnika na całej długości drogi powiatowej 1541R wraz z przejściem dla pieszych przez drogę wojewódzką 881. Droga w dokumentacji Starostwa występowała pod nazwą „Pętla”. Prosimy o uwzględnienie tej budowy w budżecie Powiatu na 2024 rok.

Prośbę o budowę chodnika motywujemy dużym natężeniem ruchu pieszych i samochodów na wskazanej drodze. Możemy przewidywać, że ruch jeszcze znacząco wzrośnie, gdy zostanie wybudowany łącznik A4 z drogą krajową 94, ponieważ wtedy droga 1541R będzie najkrótszą trasą prowadzącą z Wysokiej czy Markowej w kierunku łącznika.

Droga ta prowadzi z centrum Soniny do Łańcuta i stanowi naturalną trasę dla pieszych i kierowców w kierunku miasta. Należy zauważyć, że z racji niedalekiej odległości od Łańcuta, mieszkańcy Soniny bardzo często pokonują tę trasę pieszo. Jednak, aby domknąć całość połączenia centrum Soniny z Łańcutem, należy wybudować brakujący chodnik właśnie na niniejszej drodze powiatowej.

Kolejnym argumentem za budową chodnika jest bardzo duża gęstość zabudowy mieszkaniowej przy opisanej drodze. Bezpośrednio przy odcinku 1,3 kilometra drogi powiatowej jest aż około 250 domów. Wszyscy mieszkańcy tych zabudowań są codziennymi użytkownikami tej drogi, pieszymi jak i kierowcami. Możemy przyjąć, że prawie 1000 pieszych z tych domów, które są w bezpośredniej bliskości drogi, jest pozbawionych bezpiecznej możliwości poruszania się drogą powiatową 1541 R. Oprócz wskazanych osób mieszkających bezpośrednio przy drodze, korzystają z niej też inni mieszkańcy Soniny (3,5 tyś. osób) jak i inni mieszkańcy powiatu np. z Wysokiej czy Markowej.

Jako mieszkańcy powiatu łańcuckiego doskonale rozumiemy i znamy skalę problemów, z jakimi boryka się powiat łańcucki, a jest to prowadzenie szpitala, odbudowa i przebudowa dróg powiatowych po powodzi m. in. w Albigowej, Handzlówce czy w Tarnawce. Dlatego, rozumiejąc powagę wyzwań stojących przed powiatem łańcuckim, prosimy o uwzględnienie budowy chodnika w planach inwestycyjnych na 2024 rok. W naszej ocenie jako mieszkańców jest to ostatnia droga powiatowa bez chodnika z tak dużym natężeniem ruchu samochodów oraz pieszych.

Wschodnia obwodnica Łańcuta: zakres prac

Zakres inwestycji obejmuje m.in.: wybudowanie nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 877 o długości 3,39 km rozpoczynającego się na węźle A4, wybudowanie nowych rond na styku z drogą powiatową, mostu przechodzącego przez potok Mikośkę, dwóch skrzyżowań z drogami gminnymi, a także wiaduktu drogowego przechodzącego nad linią kolejową nr 91.

Prace inwestycyjne obejmą również dobudowanie zjazdów i dodatkowych jezdni do nieruchomości przyległych do drogi.

O rozpoczęciu budowy wschodniej obwodnicy Łańcuta pisaliśmy tutaj –> Wschodnia obwodnica Łańcuta już się buduje. Wbito symboliczną „pierwszą łopatę”

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top