S19/Miejsce Piastowe-Dukla. W technologii betonowania nawisowego powstaje estakada ES-2/3 w miejscowości Zboiska.
To jeden z trzech tego typu obiektów inżynierskich, jakie budowane są na ponad 10-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S19 między węzłami Miejsce Piastowe a Dukla.
Estakada ES-2/3 przeprowadza drogę ekspresową S19 nad rzeką Jasiołka, przejściem dla zwierząt dużych zintegrowanym z rzeką, dodatkową jezdnią oraz pasem utrzymaniowym.
Informacja o sposobie wznoszenia obiektu budowlanego – estakady ES 2/3
Obiekt wybudowany zostanie w technologii betonowania nawisowego. Wykonanie konstrukcji rozpoczyna się od segmentu startowego – krótkiego fragmentu ustroju nośnego nad podporą. Na segmencie montowane są wózki do betonowania (trawelery), za pomocą których wykonuje się pierwsze segmenty. Po sprężeniu wózek przesuwa się na już wykonany segment i wówczas rozpoczyna się wykonywanie kolejnego segmentu. Metoda taka pozwala na ograniczenie negatywnej ingerencji w środowisko.
Etapy prac w technologii betonowania nawisowego:
- ETAP 1 – przygotowanie terenu budowy i wykonanie wykopów,
- ETAP 2 – wykonanie podpór,
- ETAP 3 – wykonanie rusztu stalowego i podpór technologicznych do podparcia segmentu startowego,
- ETAP 4 – wykonanie segmentów startowych w deskowaniu,
- ETAP 5 – montaż wózków przejezdnych – trawelerów,
- ETAP 6 – sukcesywne wykonanie segmentów nawisowych przy użyciu trawelerów,
- ETAP 7 – demontaż trawelerów,
- ETAP 8 – wykonanie zwornika przęsłowego w przęśle 2-3 i sprężenie uciąglające (z ewentualną rektyfikacją wsporników w razie wystąpienia odchyłek),
- ETAP 9 – wykonanie segmentów nad przyczółkami w deskowaniu tradycyjnym i sprężenia,
- ETAP 10 – zasypanie całkowite fundamentów, wykonanie zasypki przyczółków i formowanie stożków nasypowych,
- ETAP 11 – wykonanie kap i nawierzchni, montaż wyposażenia, wykonanie umocnień skarp i stożków, malowanie.
Budowa estakady w liczbach
Aktualnie na estakadzie ES-2/3 wykonywane są dwie podpory, trzy podpory pośrednie oraz jedna podpora technologiczna do oparcia segmentu startowego.
Do wykonania podpór zastosowane będą:
- 350 szt. mikropali,
- 288 ton stali zbrojeniowej,
- 1147 m3 betonu mostowego C30/37 na fundamenty,
- ok. 1604 m3 betonu mostowego C35/45 na filary, przyczółki, ściany boczne i skrzydła.
Do wykonania konstrukcji ustrojów nośnych potrzebne będzie:
- ok. 800 ton stali zbrojeniowej,
- ok. 3734 m3 betonu mostowego wysokiej wytrzymałości C50/60,
- ok. 133 ton stali sprężającej w postaci kabli sprężających.
Budowa S19 Miejsce Piastowe – Dukla: zakres prac
W ramach zadania wybudowany zostanie nowy odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości 10,1 km, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Powstanie także węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Dukla, łączący drogę ekspresową S19 z obecną DK19 oraz drogą powiatową relacji Zręcin – Wietrzno – Zboiska (nr 1956R).
Wychodząc naprzeciw wnioskom zgłoszonym przez władze samorządowe, rozwiązania projektowe węzła (węzeł typu karo) umożliwiają późniejsze włączenie do niego nie tylko drogi krajowej i drogi powiatowej, ale także drogi wojewódzkiej nr 993 relacji Gorlice – Nowy Żmigród – Dukla.
Powstanie 20 obiektów inżynierskich w ciągu głównym drogi ekspresowej (trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów, jedno przejście dolne dla średnich zwierząt i dwa przepusty), przejście górne dla dużych zwierząt nad drogą ekspresową, a także pięć konstrukcji oporowych.
Droga zostanie wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane lub rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne. Wybudowane zostaną również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Równe.
Odcinek realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawcą prac jest firma Strabag. Wartość umowy to 478 907 636,94 zł.
Charakterystyka terenu
Odcinek drogi ekspresowej S19 Miejsce Piastowe – Dukla przebiega przez teren o złożonej budowie geologicznej. W związku z tym, już na etapie opracowania Koncepcji programowej wykonano w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża. Teren ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc przez wzniesienia i doliny.
Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem osuwisk i obszarów predysponowanych osuwiskowo, na których prowadzony jest monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy).
Ponadto ten odcinek S19 przebiega przez teren i obszar górniczy Bóbrka – Równe I, o intensywnej niegdyś eksploatacji ropy naftowej metodą otworową (i potencjalnie za pomocą tzw. kopanek).
źródło: GDDKiA