Inwestycje

Pociągiem z Rzeszowa na lotnisko w Jasionce w 14 minut? Będzie to możliwe dzięki PKA

rzeszów lotnisko jasionka pociąg
Fot. M. Maśniak

Linia kolejowa/Rzeszów-Lotnisko. W trzecim kwartale br. zakończy się budowa nowej linii kolejowej z Rzeszowa do Portu Lotniczego w Jasionce.

Tak zapewniają PKP Polskie Linie Kolejowe. Blisko 5-kilometrowy szlak będzie częścią Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej (PKA). 

Podmiejska Kolej Aglomeracyjna to jedna z największych inwestycji kolejowych ostatnich lat na Podkarpaciu. W założeniu ma sprawić, że podróżni zrezygnują z samochodów na rzecz pociągów. Połączy z Rzeszowem Dębicę, Przeworsk, Strzyżów, Kolbuszową i mniejsze miejscowości na tych trasach.

Pociągi będą też jeździć po nowej trasie: z Rzeszowa na lotnisko w Jasionce, jak zapewniają kolejarze, podróż zajmie 14 minut.

Obecnie trwa budowa nowych torów, które rozpoczynają się w Zaczerniu i połączą z nowo wybudowaną stacją kolejową Jasionka-Lotnisko, gdzie w czwartek był Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

„Dogodne połączenie stolicy Podkarpacia z międzynarodowym Portem Lotniczym Rzeszów – Jasionka nabiera w obecnej sytuacji szczególnego wymiaru, więc liczę na to, że już w tym roku będą mogli pojechać tą trasą pierwsi podróżni i pierwsze pociągi towarowe” – Bittel.

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber dodał, że „inwestycje realizowane w ramach PKA mają znaczenie nie tylko ze względów komunikacyjnych, w tym poprawy dostępu do kolei, ale również bezpieczeństwa i transportu towarowego”.

Jak poinformowała Dorota Szalacha z PKP Polskie Linie Kolejowe, zakończenie wszystkich prac zaplanowano na trzeci kwartał 2023 roku.

Na trasie 5-kilometrowej nowej linii kolejowej, nad DK 9 Rzeszów-Warszawa, wybudowano już wiadukt kolejowy. Obecnie układane są tory i montowana jest sieć trakcyjna. Trwają też prace związane z budową peronów dla nowego przystanku Głogów Małopolski Południowy oraz stacji Rzeszów-Lotnisko.

W ramach PKA powstaje 14 nowych przystanków kolejowych.

W czerwcu mają być gotowe dwa pierwsze: Sędziszów Małopolski Wschodni i Rzeszów Pobitno. Latem kolejne, na linii do Kolbuszowej, czyli: Rzeszów Staromieście, Głogów Małopolski Niwa i Kolbuszowa Górna oraz na trasie do Strzyżowa, czyli: Rzeszów Centrum, Rzeszów Politechnika, Boguchwała Dolna i Żarnowa.

Przy stacjach w Kolbuszowej, Zaborowie i Strzyżowie powstają dodatkowe perony, a na jednotorowych trasach do Kolbuszowej i Strzyżowa budowane są mijanki, które usprawnią ruch pociągów.

Budowa przystanków i modernizacja linii kolejowych pochłonie ponad 334,5 mln zł. Dofinansowanie unijne wynosi nieco ponad 196 mln zł.

(PAP)

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top