Inwestycje

Przetarg na kolejny odcinek Via Carpatia. Budowa S19 Babica – Jawornik

s19 babica jawornik via carpatia przetarg budowa
fot. GDDKiA

Rzeszowski oddział GDDKiA ogłosił w piątek przetarg na zaprojektowanie i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 Babica – Jawornik. Fragment ten będzie stanowił część szlaku Via Carpatia.

Zakres inwestycji obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o długości 11,6 km o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach (plus pas awaryjny). W ramach zadania wybudowany zostanie węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Strzyżów i Czudec, na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R.

Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Jawornik. Jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Babicą a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne:

  • Babica – Jawornik (z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19),
  • Jawornik – Domaradz.

Docelowo, po wybudowaniu odcinka Jawornik – Domaradz, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 w m. Jawornik. W śladzie tymczasowego łącznika będzie droga gminna służąca (m.in. służbom ratowniczym) jako wjazd awaryjny na S19 przez MOP Jawornik.

Na tym odcinku S19 powstanie także Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (w kierunku Rzeszowa) oraz wybudowane zostaną obiekty inżynierskie. Będzie to 7 estakad na bardzo wysokich podporach, w tym największa estakada o długości ok. 1,15 km rozpięta nad doliną na filarach o wysokości ok. 100 m od poziomu terenu. Powstanie również 6 wiaduktów, 3 przejścia dla zwierząt (2 dla zwierząt średnich, 1 dla zwierząt dużych). Droga zostanie też wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne.

S19 Babica – Jawornik – charakterystyka terenu

Odcinek drogi ekspresowej S19 Babica – Jawornik przebiega przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej. W związku z tym na etapie opracowania Koncepcji programowej wykonano w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża. Teren ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami z płynącym w ich dnie ciekiem wodnym. Prowadzenie prac geologicznych było więc bardzo dużym wyzwaniem i takim samym wyzwaniem dla wykonawcy będzie prowadzenie tu robót budowlanych.

Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem w sumie 13 obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy). Dla zobrazowania rozległości przeprowadzonego rozpoznania budowy podłoża, warto wspomnieć o liczbie wykonanych otworów badawczych. Wykonano ich 765, o łącznym metrażu 12 081 mb i głębokości od 3 do 50 m. Wykonano również 319 sondowań badawczych o łącznym metrażu 2 272 mb i głębokości od 1,8 do 35 m.

s19 babica jawornik via carpatia przetarg budowa

Mapa GDDKiA

S19 w kierunku granicy polsko-słowackiej w Barwinku

W przygotowaniu jest ok. 74-kilometrowy odcinek przyszłej S19 od węzła Babica do granicy państwa w Barwinku. Dla trzech odcinków (Babica – Jawornik, Iskrzynia - Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe - Dukla) ogłoszone zostały już przetargi na realizację (w systemie Projektuj i buduj), zaś na pozostałych odcinkach wykonawcy pracują nad rozwiązaniami projektowymi, przygotowując Koncepcje programowe (KP):

  • S19 Babica – Jawornik (11,6 km) – przetarg na realizację (P&B)
  • S19 Jawornik – Domaradz (11,8 km) – KP w przygotowaniu
  • S19 Domaradz – Iskrzynia (12,5 km) – KP w przygotowaniu
  • S19 Iskrzynia – Miejsce Piastowe (10,3 km) – przetarg na realizację (P&B)
  • S19 Miejsce Piastowe – Dukla (10,1 km) – przetarg na realizację (P&B)
  • S19 Dukla – Barwinek (granica państwa) (18,1 km) – KP w przygotowaniu

Via Carpatia

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Stan jej realizacji przedstawia się następująco:

  • 30,2 km – oddane do ruchu (od węzła Sokołów Małopolski do węzła Rzeszów Południe),
  • 64,4 km – w realizacji (w systemie Buduj oraz Projektuj i buduj),
  • 74,8 km – w przygotowaniu (realizacja KP).

Droga ekspresowa S19 w województwie podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Do tej pory oddano do ruchu ponad 30 km, ponad 64 km jest w realizacji, a ok. 74 w przygotowaniu.

S19 będzie przebiegać od przejścia granicznego z Białorusią w Kuźnicy do granicy ze Słowacją w Barwinku. Połączy województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Droga ta będzie w Polsce częścią szlaku Via Carpatia. Trasa ta ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Szlak ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.

źródło: GDDKiA

Interesuje Cię wynajem długoterminowy samochodu? Kliknij –> wynajem długoterminowy

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top