Inwestycje

Trwają prace na budowie drogi ekspresowej S19 Rzeszów-Babica

s19 rzeszów babica
fot. GDDKiA

S19/Rzeszów/Babica. Fragment S19 Rzeszów Południe–Babica realizowany jest w systemie „projektuj i buduj”.

Wykonawca – konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción – opracował dokumentację techniczną, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i prowadzi roboty budowlane.

Wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł. Zakończenie prac zaplanowano na 2026 r.

s19 rzeszów babica

GDDKiA

W ramach inwestycji powstanie m.in. węzeł Babica. „Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości ponad 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej drogi krajowej nr 19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19.

Inwestycja obejmuje również budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): w kierunku Rzeszowa i w Barwinka, powstaną też dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Budowa całego odcinka to jedna z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce. Pagórkowate ukształtowanie terenu wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego do 100 m pod powierzchnią. Nie bez znaczenia są także skomplikowane i złożone warunki gruntowo-wodne, tzw. flisz karpacki, występujące w miejscu planowanej inwestycji.

s19 rzeszów babica

GDDKiA

s19 rzeszów babica

GDDKiA

Tunel S19 Rzeszów-Babica

Na całej długości tunelu znajdą się 32 punkty alarmowe, 28 nisz ratunkowych i 28 hydrantów. Tunel będzie wyposażony w wentylację poprzeczną. Dopływ świeżego powietrza będzie odbywał się od dołu na całej długości tunelu, a odprowadzanie zużytego powietrza będzie się odbywało specjalnymi portalami.

Sam tunel o długości 2255 m będzie się składał z dwóch naw, które będą połączone 15 przejściami poprzecznymi, oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średnicy.

Tunel drogowy będzie wykonywany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM (Tunnel Boring Machine). Jej tarcza wiercąca mierzy 15,2 m. Konstrukcja tunelu będzie zbudowana z pierścieni (tubingów), na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe. Łączna planowana ilość pierścieni wynosi ok. 22 tys. sztuk.

Na wyprodukowanie jednego pierścienia potrzeba ok. 5,6 m sześc. betonu, co łącznie daje 123 200 m sześc. betonu przeznaczonego na budowę konstrukcji tunelu.

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top