Na odcinku S19 Krosno-Miejsce Piastowe powstaje 20 obiektów inżynierskich, w tym przejście górne dla średnich zwierząt (PZGs-1/9).
Do jego budowy wykorzystuje się belki strunobetonowe typu „T”.
Obiekt inżynierski PZGs-1/9 zlokalizowany jest w okolicy węzła Krosno.
Służył będzie do przeprowadzenia szlaku migracji zwierząt średnich nad dwujezdniową drogą ekspresową S19, pasem utwardzenia terenu i jezdnią dodatkową DD 3.14.
Najścia dla zwierząt rozszerzają się tworząc w widoku z góry kształt zbliżony do podwójnej paraboli.
Parametry techniczno-geometryczne
Długość konstrukcji nośnej: 50,20 m
Rozpiętość teoretyczna w osiach podpór: 22,35 m + 26,85 m
Szerokość całkowita obiektu: 40,50 m
Wysokość konstrukcyjna: 2,29 m
Kąt skosu: 90,0°
Prześwit pionowy pod obiektem (min.): min. 5,00 m
Ustrój nośny
Obiekt zaprojektowano jako dwuprzęsłowy, ramownicowy, z wykorzystaniem prefabrykowanych dźwigarów strunobetonowych typu „T” i płyty żelbetowej monolitycznej. W przekroju poprzecznym rozmieszczono 44 belki T21 dla przęsła nad jezdnią w kierunku Rzeszowa i 44 belki T27 dla przęsła nad jezdnia w kierunku Barwinka. Płyta pomostowa ma stałą grubość 0,24 m.
Zgodnie z wymaganiami wytycznych środowiskowych na obiekcie ułożona zostanie warstwa humusu i posadzona roślinność.
Z uwagi na długość przęsła przekraczającą 20 m obiekt podlegać będzie próbnemu obciążeniu.
S19 Krosno – Miejsce Piastowe
Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Krosno do węzła Miejsce Piastowe realizowany jest w systemie Projektuj i buduj.
Wykonawcą prac jest konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones. Wartość kontraktu to 365 074 863,34 zł.
W ramach zadania wybudowany zostanie nowy odcinek drogi ekspresowej o dł. 10,3 km i przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, wraz z pasem awaryjnym. Powstaną dwa węzły drogowe: Krosno i Miejsce Piastowe. Węzeł Krosno połączy drogę ekspresową S19 z drogą krajową nr 19 i drogą powiatową nr 1973R, natomiast węzeł Miejsce Piastowe stanowić będzie połączenie z drogą krajową nr 28.
Zakres prac obejmie także budowę obiektów inżynierskich, w tym dziewięciu mostów, trzech wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej, czterech wiaduktów nad drogą ekspresową, czterech przejść dla zwierząt oraz jednego przepustu pod trasą główną.
W miejscowości Widacz droga ekspresowa poprowadzona zostanie wiaduktem nad linią kolejową nr 108 relacji Stróże – Krościenko. Droga zostanie wyposażona również w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane lub rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne.
W celu realizacji zadań związanych z bieżącym utrzymaniem drogi, wybudowany zostanie Obwód Drogowy zlokalizowany w miejscowości Miejsce Piastowe.
źródło: GDDKiA