Inwestycje

S19 Rzeszów-Babica: budowa odcinka drogi ekspresowej w toku [zobacz zdjęcia]

s19 rzeszów babica

s19/Rzeszów/Babica. Trwają prace na portalu południowym, realizowane w ramach budowy odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe–Babica.

Na portalu południowym wykonywane są wykopy oraz prace związane z wykonaniem zaplecza dla maszyny TBM, która ma wydrążyć tunel.

Na całej długości tunelu znajdą się 32 punkty alarmowe, 28 nisz ratunkowych i 28 hydrantów. Tunel będzie wyposażony w wentylację poprzeczną. Dopływ świeżego powietrza będzie odbywał się od dołu na całej długości tunelu, a odprowadzanie zużytego powietrza będzie się odbywało specjalnymi portalami.

Sam tunel o długości 2255 m będzie się składał z dwóch naw, które będą połączone 15 przejściami poprzecznymi, oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średnicy.

Tunel drogowy będzie wykonywany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM (Tunnel Boring Machine). Jej tarcza wiercąca mierzy 15,2 m. Konstrukcja tunelu będzie zbudowana z pierścieni (tubingów), na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe. Łączna planowana ilość pierścieni wynosi ok. 22 tys. sztuk.

Na wyprodukowanie jednego pierścienia potrzeba ok. 5,6 m sześc. betonu, co łącznie daje 123 200 m sześc. betonu przeznaczonego na budowę konstrukcji tunelu.

Wykonawca rozpoczął już montaż elementów maszyny w większe segmenty.

Odcinek S19 Rzeszów-Babica będzie miał ponad 10 kilometrów.

Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości 2,3 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19.

W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) Lutoryż oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Wykonawcą odcinka jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł.

Zakończenie prac zaplanowano w 2026 roku.

s19 rzeszów babica mostostal acciona

fot. GDDKiA

s19 rzeszów babica tunel

fot. GDDKiA

s19 babica rzeszów

fot. GDDKiA

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top