Inwestycje

S19 Rzeszów-Babica: w Lutoryżu działa zakład prefabrykacji elementów obudowy tunelu

s19 rzeszów babica tunel
fot. GDDKiA

S19/Tunel/Rzeszów-Babica. Na budowie drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe-Babica rozpoczął produkcję tymczasowy zakład prefabrykacji elementów obudowy tunelu, tzw. tubingów.

Działa on w Lutoryżu, w miejscu, gdzie w przyszłości będzie zlokalizowane Miejsce Obsługi Podróżnych.

Z kolei na portalu południowym wykonywane są wykopy oraz prace związane z wykonaniem zaplecza dla maszyny TBM, która ma wydrążyć tunel.

tunel s19 rzeszów babica

GDDKiA

Na całej długości tunelu znajdą się 32 punkty alarmowe, 28 nisz ratunkowych i 28 hydrantów. Tunel będzie wyposażony w wentylację poprzeczną. Dopływ świeżego powietrza będzie odbywał się od dołu na całej długości tunelu, a odprowadzanie zużytego powietrza będzie się odbywało specjalnymi portalami.

Sam tunel o długości 2255 m będzie się składał z dwóch naw, które będą połączone 15 przejściami poprzecznymi, oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średnicy.

Tunel drogowy na S19 będzie wykonywany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM (Tunnel Boring Machine). Jej tarcza wiercąca mierzy 15,2 m. Konstrukcja tunelu będzie zbudowana z pierścieni (tubingów), na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe. Łączna planowana ilość pierścieni wynosi ok. 22 tys. sztuk.

tunel tbm s19 rzeszów babica via carpatia

GDDKiA

Na wyprodukowanie jednego pierścienia potrzeba ok. 5,6 m sześc. betonu, co łącznie daje 123 200 m sześc. betonu przeznaczonego na budowę konstrukcji tunelu.

Wykonawca rozpoczął już montaż elementów maszyny w większe segmenty.

Odcinek S19 Rzeszów-Babica będzie miał ponad 10 kilometrów.

Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości 2,3 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19.

W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) Lutoryż oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Wykonawcą odcinka jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł.

Zakończenie prac zaplanowano w 2026 roku.

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top