Poradnik

Pakowanie paczek kurierskich w usłudze fulfillment

fulfillment pakowanie paczek inpost
Materiał partnera

Pakowanie paczek wydaje się może prostą sprawą, ale potrafi być nie lada wyzwaniem. Ma też niemały wpływ na image i reputację sklepu internetowego. Klienci zwracają uwagę na estetykę przesyłki, ale przede wszystkim na to jak dobrze zabezpieczony jest przewożony towar. Grupy hobbystyczne pełne są postów ludzi, którzy albo oburzają się, że zawartość opakowania została uszkodzona, albo wręcz przeciwnie – chwalą sklepy internetowe za „pancerne” zabezpieczenie przesyłki kurierskiej. Pakowanie przesyłek kurierskich tak żeby nie uległy uszkodzeniu w procesie transportu jest więc kwestią nie tylko praktyczną, ale także wizerunkową. Obok zabezpieczenia przewożonych towarów, opakowania przesyłek kurierskich są także wizytówką sklepu. Współcześnie klienci coraz częściej zwracają też uwagę nie tylko na to czy zamówienie dotarło w nienaruszonym stanie, ale także na to czy usługi pakowania i transportu są przyjazne dla środowiska. Badania opinii klientów e-commerce w USA wykazały, że ponad połowa z nich preferuje ekologiczne towary i usługi, a jedna czwarta jest nawet gotowa zapłacić za nie więcej. Szczególnie świadome problemów ekologicznych i społecznych są młodsze pokolenia, które z czasem stają się coraz ważniejszą grupą klientów e-commerce. Zabezpieczenie przesyłki folią bąbelkową czy folią stretch nie wygląda niestety zbyt ekologicznie, aczkolwiek da się kupić odpowiedniki tych materiałów wykonane z tworzywa pochodzącego z recyklingu lub naturalnych materiałów. Ze względów wizerunkowych jednak lepiej po prostu postawić na materiały odnawialne w opakowaniach, takie jak karton, papier, czy wełna drzewna, szczególnie że są one biodegradowalne więc stanowią mniejsze zagrożenie dla środowiska jeśli odbiorca nie zutylizuje ich prawidłowo. A jeśli chcemy naprawdę zadbać o środowisko, to wypadałoby jeszcze upewnić się, że nie zanieczyszczają go nasi dostawcy (towarów i samych opakowań). Wszystko to jest cokolwiek skomplikowane, nie dziwi więc, że sklepy internetowe czasem wykorzystują usługi pakowania świadczone przez wyspecjalizowane firmy, albo w ramach wyspecjalizowanych usług takich jak co-packing, albo jako element usługi fulfillment.

Czym jest fulfillment?

Jest to kompleksowa usługa logistyczna skierowana przede wszystkim do e-commerce, która obejmuje wszystkie aspekty procesu logistycznego. Sklep korzystający z fulfillmentu nigdy nie musi fizycznie obracać posiadanym towarem (choć, w odróżnieniu od modelu dropshipping, jest jego właścicielem), a więc także posiadać przestrzeni magazynowych i pracowników, którzy się tym zajmują. Wszystkie związane z logistyką działania są wykonywane przez pracowników operatora w jego centrach logistycznych. Tak więc zamówione z hurtowni lub od producenta towary są przywożone do magazynów operatora, gdzie trafiają na stan magazynowy. Pracownicy układają je tak żeby te najczęściej kupowane były najłatwiej dostępne, a zintegrowany system informatyczny przesyła do sklepu aktualne informacje o stanach magazynowych, dzięki czemu produkty mogą natychmiast trafić do katalogu sklepu internetowego. Towary przechowywane są w magazynach operatora do czasu złożenia zamówienia przez klienta. W tym momencie system informatyczny sklepu informuje automatycznie magazyn o zamówieniu i pracownicy przystępują do jego kompletacji. Po zdjęciu wszystkich towarów z półek są one pakowane i wysyłane do klientów. Większość operatorów fulfillmentu dysponuje własną flotą pojazdów i siecią logistyczną, dzięki czemu unikają tarć na linii magazyn-kurier i wynikających z nich poślizgów.

Dlaczego sklepy internetowe decydują się na korzystanie z fulfillmentu? Przede wszystkim zwalnia je to z konieczności samodzielnego organizowania logistyki. Normalnie sklep musiałby znaleźć i wynająć przestrzeń magazynową, zatrudnić pracowników do magazynu, zakupić materiały opakowaniowe. Wszystkie te umowy wymagają monitorowania, renegocjowania i przedłużania wraz z upływem czasu i zmianami w potrzebach sklepu. W miarę rozwoju biznesu, potrzebne mogą być dodatkowe moce przerobowe i przestrzeń, a szukanie nowego magazynu i pracowników nie jest łatwą sprawą. Tymczasem w modelu fulfillment sklep podpisuje jedną umowę z operatorem usługi, która jest elastyczna – zwiększenie mocy przerobowych jest wyłącznie kwestią zwiększenia opłat. Jest to szczególnie korzystne jeżeli wzrost potrzeb jest tymczasowy, podyktowany na przykład okołoświątecznym pikiem sprzedażowym. Co więcej, korzystanie z fulfillmentu może być tańsze niż organizowanie wszystkiego samemu dzięki ekonomii skali – operator ma większą skalę działania, dzięki czemu jest w stanie wynegocjować atrakcyjniejsze ceny wszystkich materiałów i usług koniecznych do prowadzenia działalności.

Pakowanie przesyłek kurierskich w ramach fulfillmentu

Jakie zalety ma korzystanie z fulfillmentu w kontekście pakowania przesyłki z e-commerce? Jest ich całkiem sporo. Po pierwsze, operator usługi działa na większą skalę niż pojedynczy sklep internetowy, dzięki czemu może dysponować znacznie szerszym wyborem opakowań. W przypadku produktów delikatnych zalecamy stosowanie specjalnie dopasowanych opakowań, w których produkt nie ma możliwości przesuwania się, wraz z odpowiednim wypełniaczem. Operator fulfillmentu może mieć pudełka w każdym możliwym rozmiarze, tak więc może idealnie dopasować je do wymagań danego produktu, tak aby dotarł w nienaruszonym stanie. Szeroki wybór oznacza też dostęp do opakowań ekologicznych, wykonanych z surowców wtórnych lub naturalnych i nadających się do recyklingu. Jednocześnie operator, jako wyspecjalizowana firma o dużej skali działania, ma także możliwość kontrolowania skąd pochodzą wykorzystywane materiały opakowaniowe i jak są dostarczane oraz wywierania nacisków na kontrahentów aby ci też wprowadzali bardziej ekologiczne rozwiązania. A wszystko to za niższą cenę, dzięki ekonomii skali. Warto też dodać, że pracownicy magazynów operatora przechodzą szkolenia i są na ogół bardziej doświadczeni, dzięki czemu potrafią spakować przesyłki szybciej, dobierając odpowiednie opakowania, i tak zabezpieczać zawartość paczki żeby nie spotkała jej żadna krzywda.

Materiał zewnętrzny

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top