Poradnik

Sprzedaż i obsługa klienta w sieci. Jak zacząć biznes online, czyli jak to się robi w internetach?

księgarnia biznes sklep książka sprzedaż

Coraz więcej sfer naszego życia, w tym również biznes, przenosi się do sieci. Prowadzenie działalności gospodarczej w internecie to dziś kluczowa obsługa klienta dla coraz większej ilości przedsiębiorstw i nic nie wskazuje na to, aby w najbliższych latach to się zmieniło. Stworzenie własnego biznesu internetowego wymaga na pewno dużo mniej zasobów niż budowa stacjonarnej działalności. Podpowiadamy, czym charakteryzuje się biznes online, jakie są jego podstawowe zalety oraz jak zacząć sprzedaż w internecie.

Fakty!

  • Według badania Mediapanel, w Polsce jest już ponad 29 mln internautów, a liczba osób robiących zakupy online wynosi ponad 22 mln.
  • Według raportu Statista DigitalMarket Outlook, Polska znajduje się na 13 miejscu wśród najszybciej rosnących na świecie rynków e-commerce.
  • Tylko w 2020 r. wartość polskiego rynku e-commerce przekroczyła ponad 100 mld zł.
  • Serwisy, na których można dzielić się zdjęciami i filmami wideo, ułatwiają budowanie zaufania do firm (użytkownicy Pinteresta, Facebooka i Instagrama wykorzystuje te kanały do wyszukiwania produktów i późniejszych zakupów).
  • W sieci jest wszystko, co niezbędne do prowadzenia nowoczesnego biznesu. Internet umożliwia szybkie dotarcie do wybranej grupy klientów z nowymi produktami (big data).
  • Serwisy społecznościowe rosną w siłę i oferują formy reklamy, które są finansowo dostępne dla każdej formy biznesu zarówno z małym, jak i dużym budżetem marketingowym.
  • Obsługa klienta staje się dziecinnie prosta dzięki czatom internetowym, które ewoluowały od zwykłych rozmów międzyludzkich do rozmów biznesowych.

Najpierw badanie rynku, później sprzedaż

Internet pozwala zarabiać właściwie na wszystkim. Doradcy biznesowi podkreślają jednak, że zanim podejmiemy pierwsze kroki w kierunku uruchomienia działalności online, warto w pierwszej kolejności zacząć od analizy rynku (m.in. sprawdzenie zapotrzebowania na konkretne produkty lub usługi, monitorowanie konkurencji rynkowej). Badanie rynku jest obecnie znacznie łatwiejsze dzięki internetowi, a szczególnie mediom społecznościowym. Wystarczy poprosić internautów o opinie na temat naszego produktu lub usługi korzystając z grup na Facebooku czy forów internetowych. Na grupach biznesowych można również otrzymać wskazówki od bardziej doświadczonych przedsiębiorców działających w sieci.

Zbuduj biznes wokół potrzeb klientów. Istnieje wiele wartościowych publikacji i książek o sprzedaży i obsłudze klienta w internecie, które krok po kroku przeprowadzą nas przez cały biznesowy proces analityczny i marketingowy. Najważniejsze jest jednak, aby dowiedzieć się, na czym zależy klientom, co im przeszkadza, czego szukają i na co wydadzą swoje ciężko zarobione pieniądze. Twój biznes ma być remedium na problemy klientów, ale żeby tak było, musisz najpierw dobrze poznać ten problem. Kolejnym krokiem jest znalezienie odbiorcy na taką ofertę.

księgarnia biznes sklep książka sprzedaż

Obsługa klienta poprzez odpowiednią platformę

Masz już produkt. Teraz musisz go profesjonalnie, wygodnie i szybko dostarczyć konsumentom. Efektywna obsługa klienta w sieci wymaga odpowiedniej platformy sprzedażowej. Można postawić na sprzedaż za pośrednictwem własnego sklepu internetowego, konta w serwisach typu Allegro czy App Store, a nawet poprzez fanpage na Facebooku. Ważne, aby kanał sprzedażowy był precyzyjnie dopasowany do potrzeb klientów oraz produktów lub usług, które będą oferowane. Dopasowany? Czyli jaki? Przykładowo, jeżeli Twoi klienci są nieufni wobec nowych stron www, warto wówczas postawić na gotowe i sprawdzone rozwiązania typu Allegro. Jeżeli z kolei nie przepadają za płatnością kartą kredytową, warto wdrożyć odpowiedni system płatności przelewem. I tak dalej, i tak dalej.

Jest podaż, nie ma popytu

Nic w tym dziwnego. No bo skąd klienci mają wiedzieć, że Twoje produkty w ogóle istnieją? Trzeba im o tym powiedzieć, a sposobów na komunikację i reklamę online jest mnóstwo. Na początek, warto poinformować internautów o istnieniu Twojej strony www (np. poprzez media społecznościowe czy SEO), zachęcić do powrotów na nią (np. darmowy materiał – próbka produktu w zamian za adres mailowy, na który możesz wysyłać regularne newslettery) i w końcu sprzedaż (np. reklamy do osób, które już odwiedziły Twój sklep internetowy). Wszystkie te narzędzia są dostępne online. Możliwości jest naprawdę wiele. Wiele pomysłów na biznes w internecie podsuwa księgarnia o profilu biznesowym Profinfo.pl w swojej ofercie książkowej. Na pewno warto postawić na skuteczne pozycjonowanie serwisu w Google, na ciekawy blog firmowy, który umożliwi dotarcie do grupy docelowej klientów, a także na kanał na YouTube, będący skuteczną, lecz nadal mało docenianą przez firmy platformą promocyjną.

Prowadzenie biznesu online ma sporo zalet:

  • Niski próg wejścia – działalności online może rozpocząć każdy bez względu na to, jak dużymi środkami finansowymi dysponuje. Liczy się przede wszystkim dobry pomysł, wytrwałość i umiejętność adaptacji do dynamicznie zmieniających się potrzeb rynku.
  • Brak ograniczeń zasobów stacjonarnych – brak konieczności posiadania zaawansowanego sprzętu czy nieruchomości. Na początek wystarczy zwykły laptop i dostęp do internetu.
  • Brak ograniczeń czasowych – sieć działa 24 godziny na dobę, przez co internauci mają nieograniczony dostęp do Twoich treści i ofertę oraz mogą składać zamówienia, kiedy tylko chcą. Twój biznes zarabia nawet kiedy śpisz.
  • Brak ograniczeń terytorialnych – internet daje możliwość globalnego działania praktycznie na całym świecie. Aby prowadzić sprzedaż w Unii Europejskiej, nie trzeba spełniać żadnych dodatkowych formalności. Wystarczy zarejestrować firmę w Polsce lub jednym z krajów członkowskich UE.

Materiał zewnętrzny

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top